Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2013

World Bank: Φτιάξτε υποδομές, μειώστε γραφειοκρατία για την ανάπτυξη των logistics

Ναι μεν, αλλά. Η Ελλάδα έχει τις δυνατότητες να αναδειχθεί σε διαμετακομιστικό κόμβο, ωστόσο ο κλάδος των logistics βρίσκεται αντιμέτωπος με σοβαρά προβλήματα, όπως η έλλειψη ξεκάθαρου ρυθμιστικού πλαισίου, συνεργιών στην παροχή υπηρεσιών και  υποδομών, τα οποία στερούν σημαντικό κομμάτι της δυναμικής του.
Της Βάσως Βεγιάζη
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας, στελέχη της οποίας εντοπίζουν μια σειρά μεταρρυθμίσεων που θα μπορούσαν να βελτιώσουν σημαντικά το περιβάλλον για τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ελλάδα, όπως ανέφεραν σε σχετική εκδήλωση που διεξήχθη στο αμφιθέατρο του υπουργείου Μεταφορών (φωτό).  
Κατ' αρχάς, προτείνονται μεταρρυθμίσεις ευρείας κλίμακας, οι οποίες όμως απαιτούν και σημαντικές επενδύσεις, όπως π.χ. βελτιώσεις σε οδικές μεταφορές, σιδηρόδρομο, λιμάνια, απελευθέρωση μεταφορών (ολόκληρη η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας βρίσκεται στο επισυναπτόμενο αρχείο στο τέλος).
Προς την κατεύθυνση αυτή άμεσες προτεραιότητες είναι η ηλεκτροκίνηση της βασικής σιδηροδρομικής γραμμής, η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ενίσχυση των υποδομών που συνδέουν την Ελλάδα με την Κεντρική Ευρώπη, μέσω των Βαλκανίων. Η World Bank προτείνει και πρωτοβουλίες μικρότερης κλίμακας που θα συμβάλουν στην ενίσχυση της βιωσιμότητας των υφιστάμενων επιχειρήσεων, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό και την αποδοτικότητα για την ελληνική εφοδιαστική αλυσίδα.

Προς την κατεύθυνση αυτή οι εμπειρογνώμονες της Παγκόσμιας Τράπεζας σημειώνουν ότι πρέπει, μεταξύ άλλων, να ληφθούν μέτρα για την απλούστευση και την επιτάχυνση της εκτέλεσης των αδειών για την κατασκευή αποθήκης, την απλούστευση της διαδικασίας προκειμένου κάποιος να μπορεί να παρέχει υπηρεσίες Logistics κ.λπ.
Σύμφωνα με την έκθεση της World Bank, που παρουσιάσθηκε σε εκδήλωση παρουσία των υπουργών Μεταφορών Μιχ. Χρυσοχοϊδη και Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, η Ελλάδα θα πρέπει:
-να εστιάσει στην παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών,
-να στηρίξει τον εκσυγχρονισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας προωθώντας τη σταδιακή κατάργηση ή τη μετατροπή της χαμηλής ποιότητας άτυπων ομάδων σε καλά ανεπτυγμένα πάρκα logistics,
-να θεσπίσει κανονισμούς που απλοποιούν την αδειοδότηση, την ενθάρρυνση των επενδύσεων στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας και τη χρήση της εξωτερικής ανάθεσης υπηρεσιών logistics,
-να ευθυγραμμίσει τη νομοθεσία για την ασφάλεια και την ασφάλεια των εγκαταστάσεων με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές,
-να αποσαφηνίσει το πεδίο εφαρμογής, τη φορολογία και τους όρους λειτουργίας των υπηρεσιών logistics,
-να συνεχίσει τον εξορθολογισμό των τελωνειακών και των φορολογικών διαδικασιών διευκολύνοντας το διεθνές εμπόριο.
Το ζητούμενο η βέλτιστη σχέση χρόνου και κόστους
Η χώρα μας για να καταφέρει να γίνει πραγματικά ανταγωνιστική, ανέφερε ο πρόεδρος της Μόνιμης Επιτροπής Logistics και επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Θ. Ζηλιασκόπουλος, θα πρέπει να πετύχει τον βέλτιστο συνδυασμό χρόνου και κόστους.
"Θα πρέπει σε τρεις μέρες και με κόστος λιγότερο από 500 ευρώ ανά TEUs να μπορούμε να φτάνουμε στην Ευρώπη. Αλλιώς το χάσαμε το παιχνίδι, γιατί ο βόρειος δρόμος (τα λιμάνια της βόρειας Ευρώπης) θα είναι πάντα πιο φθηνά", τόνισε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας την ανάγκη να υποστηριχθούν οι σιδηροδρομικές μεταφορές.
Από την πλευρά του ο Εμπορικός Διευθυντής της PCT/Cosco κ. Τάσος Βαμβακίδης αναφερόμενος στα πλεονεκτήματα του λιμανιού του Πειραιά να γίνει πύλη της Ευρώπης από και προς την Ασία, υποστήριξε ότι, η ύπαρξη εντός της Ελεύθερης Ζώνης της PIRAEUS CONSOLIDATED & DISTRIBUTION CENTER με υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις προσφέρει την δυνατότητα Cross-docking, με αλλαγή μεταφορικού μέσου, μειώνοντας το χρόνο και το κόστος τόσο σε ξηρό, όσο και σε ψυχόμενο φορτίο.
Η εταιρεία έχει καταφέρει να έχει πολλές εβδομαδιαίες αφίξεις πλοίων από την Κίνα και την Άπω Ανατολή, καθώς επίσης και ένα σημαντικό δίκτυο πλοίων Feedering για τα περιφερειακά λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου, της Βορείου Αφρικής και της Βαλκανικής, παράλληλα με την δυνατότητα για Μαύρη Θάλασσα και την Μ. Ανατολή.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από τον κ. Βαμβακίδη και στον ανταγωνισμό. Εστιάζοντας στην Τουρκία, ο Εμπορικός Διευθυντής της PCT σημείωσε ότι επιδοτεί και ενισχύει την ιδιωτική πρωτοβουλία, για την ανάπτυξη υποδομών, σύγχρονων λιμανιών και δικτύων.
"Στα 5 λιμάνια της Κωνσταντινούπολης προστίθεται το Asya Port δυναμικότητας 2.500.000 TEUS, το οποίο διεκδικεί  τα διακινούμενα φορτία από και προς την Βαλκανική και τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας", υπογράμμισε ο κ. Βαμβακίδης.
Σύμφωνα με την κ. Mona Haddad, Sector Manager της World Bank, ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας στη χώρα μας χαρακτηρίζεται από έντονο κατακερματισμό, χαμηλή διείσδυση στο εσωτερικό, καθώς μόλις το 20% των επιχειρήσεων, έναντι 80-90% στην Ευρώπη, αναζητά σε εξωτερικούς συνεργάτες τις υπηρεσίες εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ το 95% των φορτηγών ανήκει σε μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με το στέλεχος της World Bank, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα γραφειοκρατίας, αφού, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, χρειάζονται ένα σωρό χαρτιά για να πωληθεί ένα φορτηγό, ενώ μεγάλος απών από την υπόθεση είναι το σιδηροδρομικό δίκτυο που δεν βρίσκεται ακόμη στην κατάσταση που απαιτείται, ώστε να εξυπηρετήσει τις ανάγκες εμπορευματικής μεταφοράς.

1 σχόλιο:

  1. Σύμφωνα με την έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας για τα Ελληνικά Logistics, η Ελλάδα πρέπει:
    • να στηρίξει τον εκσυγχρονισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας μετατρέποντας τα ήδη υπάρχοντα υποτυπώδη σε καλά ανεπτυγμένα πάρκα logistics,
    • να θεσπίσει κανονισμούς που απλοποιούν την αδειοδότηση, την ενθάρρυνση των επενδύσεων στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας και τη χρήση 3PL
    • να ευθυγραμμίσει με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ασφαλίσεων των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων
    • να αποσαφηνίσει το πεδίο εφαρμογής, τη φορολογία και τους όρους λειτουργίας των υπηρεσιών logistics και
    • να συνεχίσει τον εξορθολογισμό των τελωνειακών και των φορολογικών διαδικασιών διευκολύνοντας το διεθνές εμπόριο.

    Πηγή: http://www.supply-chain.gr/articles.php?artic=4189#.UoYlIOKAq3c

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Συνολικές προβολές σελίδας