Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2013

Ώρες οδήγησης και ανάπαυσης οδηγών εγκύκλιος

Με εγκύκλιο της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών δίνονται διευκρινίσεις για τις Ώρες οδήγησης και ανάπαυσης των οδηγών.
Συγκεκριμένα η εγκύκλιος αναφέρει:
Κοινωνικές διατάξεις μεταφορών - Ταχογράφος - Ώρες οδήγησης και ανάπαυσης οδηγών - Δεύτερη εγκύκλιος εφαρμογής Κανονισμού (ΕΟΚ) 3821/85, Κανονισμού (ΕΚ) 561/2006 και Οδηγίας 2006/22/ΕΚ
Κατόπιν προφορικών και έγγραφων ερωτημάτων που απευθύνονται στις αρμόδιες υπηρεσίες ,διευκρινίζονται τα ακόλουθα για την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή των κανονισμών (ΕΟΚ) 3821/85 και (ΕΚ) 561/2006.

Ώρες οδήγησης και ανάπαυσης οδηγών
2. Υπολογισμός ημερήσιου χρόνου οδήγησης. Ως ημερήσιος χρόνος οδήγησης ορίζεται στο άρθρο 4 στοιχ. ια' του κανονισμού 561/2006 το σύνολο της διάρκειας οδήγησης που σωρεύεται μεταξύ του τέλους μιας περιόδου ημερήσιας ανάπαυσης και της αρχής της επόμενης περιόδου ημερήσιας ανάπαυσης ή μεταξύ μιας περιόδου ημερήσιας ανάπαυσης και μιας περιόδου εβδομαδιαίας ανάπαυσης.
3. Κατά τον έλεγχο, τα όργανα ξεκινούν με το να εντοπίσουν τις περιόδους ανάπαυσης που πληρούν τις προϋποθέσεις του Κανονισμού 561/2006 ώστε να θεωρηθούν περίοδοι ημερήσιας ανάπαυσης (11, 3+9 ή 9 ώρες) και εβδομαδιαίας ανάπαυσης (24 ή 45 ώρες). Όταν ο οδηγός ξεκινάει την εργασία του ύστερα από μια κανονική ή μειωμένη περίοδο ημερήσιας ανάπαυσης ή ύστερα από μια κανονική ή μειωμένη περίοδο εβδομαδιαίας ανάπαυσης, τότε θεωρείται ότι αρχίζει ένα νέο 24ωρο για τον σκοπό του υπολογισμού του ημερήσιου χρόνου οδήγησης. Σύμφωνα με το άρθρο 8, ο οδηγός μέσα σε 24 ώρες από το τέλος της ημερήσιας ή εβδομαδιαίας ανάπαυσής του πρέπει να έχει ολοκληρώσει νέα ημερήσια ανάπαυση.
Παράδειγμα: Οδηγός τουριστικού λεωφορείου το οδηγεί από τις 7:00 έως τις 11:00 (4 ώρες).
Στις 11:00 σταματά την οδήγηση και αναπαύεται έως τις 19:00 το απόγευμα (8 ώρες), οπότε παραλαμβάνει ξανά το όχημα και το οδηγεί έως τις 23:00 (4 ώρες). Από τις 23:00 έως τις 07:00 το άλλο πρωί βρίσκεται σε ανάπαυση (8 ώρες), και το πρωί στις 07:00 ξεκινά το ίδιο πρόγραμμα. Στην περίπτωση αυτή υπάρχει (πέραν τυχόν παραβάσεων της εργατικής νομοθεσίας) και παράβαση διότι ο οδηγός δεν ολοκλήρωσε κανονική ή μειωμένη ημερήσια ανάπαυση εντός του εικοσιτετραώρου που ξεκίνησε στις 07:00 της πρώτης μέρας.
4. Εάν ο οδηγός δεν έλαβε ούτε κανονική ούτε μειωμένη περίοδο ανάπαυσης (ημερήσιας ή εβδομαδιαίας), τότε ο υπολογισμός του ημερήσιου χρόνου οδήγησης λήγει κατά την έναρξη μιας περιόδου ανάπαυσης τουλάχιστον επτά ωρών. Ο υπολογισμός του επόμενου ημερήσιου χρόνου οδήγησης αρχίζει στο τέλος της περιόδου ανάπαυσης τουλάχιστον επτά ωρών [Εκτελεστική
Απόφαση Ε. Επιτροπής αρ.
C (2011) 3759 της 7-6-2011, αναρτημένη στην ιστοσελίδα μας]. Σε κάθε περίπτωση, η μη λήψη των προβλεπόμενων περιόδων ανάπαυσης αποτελεί παράβαση.
5. Σχέση εργασίας οδηγού. Σύμφωνα με διευκρινίσεις που δόθηκαν από το Υπουργείο Απασχόλησης, στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού 561/2006 εμπίπτουν όλα τα άτομα που απασχολούνται με την οδήγηση του οχήματος στο πλαίσιο των καθηκόντων τους, ανεξαρτήτως της σχέσης εργασίας που τους συνδέει με την επιχείρηση που κατέχει το όχημα, όπως σύμβαση εξαρτημένης εργασίας, σύμβαση παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών ή σύμβαση μισθώσεως έργου
(εργολαβία).
6. Μισθωμένα οχήματα. Σε περίπτωση πραγματοποίησης οδικών μεταφορών για λογαριασμό τρίτου με μισθωμένα οχήματα ή για ίδιο λογαριασμό με μισθωμένα φορτηγά οχήματα, ως επιχείρηση μεταφορών για την εφαρμογή των κανονισμών 3821/1985 και 561/2006 νοείται η μισθώτρια και όχι η ιδιοκτήτρια του οχήματος. Οι παραβάσεις της κυα Φ450/51477/5520/2011 βεβαιώνονται στο όνομα της μισθώτριας.
7. Διαβούλευση για εξαιρέσεις. Το άρθρο 13 του κανονισμού 561/2006 δίνει τη δυνατότητα στα κράτη - μέλη να εξαιρέσουν τις μεταφορές που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο από την εφαρμογή των άρθρων 5 έως 9 του κανονισμού. Προκειμένου οι υπηρεσίες μας να επεξεργαστούν σχέδιο απόφασης που θα εξαιρεί ορισμένες από τις κατηγορίες μεταφορών του άρθρου 13 από την εφαρμογή του κανονισμού, παρακαλούμε τα όργανα ελέγχου και τις κεντρικές τους υπηρεσίες, τις
υπηρεσίες μεταφορών των περιφερειών καθώς και κάθε ενδιαφερόμενο μεταφορέα ή ένωση μεταφορέων, να μας υποβάλλουν εγγράφως έως τις 28 Φεβρουαρίου 2013 τις προτάσεις και τις απόψεις τους για το ποιες κατηγορίες μεταφορών από τις αναφερόμενες στο άρθρο 13 πρέπει να εξαιρεθούν. Οι προτάσεις για να τύχουν επεξεργασίας πρέπει να πληρούν τις εξής προϋποθέσεις:
α) να περιλαμβάνονται σε κατηγορία μεταφορών που προβλέπεται ρητά στο άρθρο 13,
β) να ζητούν την εξαίρεση μιας κατηγορίας μεταφορών κατά γενικό τρόπο και όχι την ατομική εξαίρεση των μεταφορών ορισμένης/-ων επιχειρήσεων,
γ) να είναι ειδικά αιτιολογημένες, με αναφορά ιδίως στα ακόλουθα κριτήρια:
αα) την υπέρμετρη δυσχέρεια που συναντούν τα όργανα ελέγχου στον έλεγχο τήρησης των κοινωνικών διατάξεων μεταφορών, λόγω των ασυνήθιστων ειδικών χαρακτηριστικών της μεταφοράς ή ββ) την υπέρμετρη επιβάρυνση που συνεπάγεται για τις επιχειρήσεις η τήρηση των υποχρεώσεών τους από τον κανονισμό, λόγω της ειδικής χρήσης του οχήματος (για παράδειγμα, τήρηση δεδομένων οδήγησης των εκπαιδευομένων επαγγελματιών οδηγών από τις σχολές οδηγών, άρθρο 13.1.ζ)


1 σχόλιο:

  1. Αυτός ο κανονισμός εφαρμόζεται στην οδική μεταφορά εμπορευμάτων από οχήματα των οποίων το συνολικό βάρος υπερβαίνει τους 3,5 τόνους και στην οδική μεταφορά επιβατών από οχήματα κατάλληλα διαμορφωμένα για τη μεταφορά άνω των εννέα ατόμων.

    Ωστόσο, ορισμένα οχήματα τα οποία εμπίπτουν σε αυτές τις κατηγορίες εξαιρούνται από τον κανονισμό, δηλαδή:
    •οχήματα που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά επιβατών σε τακτικές γραμμές, η διαδρομή των οποίων δεν υπερβαίνει τα 50 χιλιόμετρα (αυτά τα οχήματα δεν είναι απαραίτητο να διαθέτουν ταχογράφο *, ωστόσο αυτός ο κανονισμός προβλέπει ελέγχους με βάση τους πίνακες δρομολογίων και τα προγράμματα υπηρεσίας)·
    •οχήματα των οποίων η μέγιστη ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 40 χιλιόμετρα την ώρα·
    •οχήματα που ανήκουν στις ένοπλες δυνάμεις, στις υπηρεσίες πολιτικής άμυνας, στην πυροσβεστική υπηρεσία και στα σώματα ασφαλείας·
    •οχήματα που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας, σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης ή σε επιχειρήσεις διάσωσης·
    •οχήματα παροχής οδικής βοήθειας, τα οποία επιχειρούν σε ακτίνα 100 χιλιομέτρων·
    •οχήματα τα οποία υποβάλλονται σε οδικές δοκιμές για λόγους τεχνικής βελτίωσης·
    •οχήματα που δεν υπερβαίνουν τους 7,5 τόνους, τα οποία χρησιμοποιούνται για τη μη εμπορική μεταφορά εμπορευμάτων·
    •οχήματα τα οποία χαρακτηρίζονται ως αντίκες και χρησιμοποιούνται για μη εμπορικούς σκοπούς.

    Τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) μπορούν επίσης να χορηγήσουν άλλες εξαιρέσεις, ως αντικείμενο μεμονωμένων συνθηκών στο έδαφός τους. Αυτές αφορούν οχήματα τα οποία:
    •ανήκουν στις δημόσιες αρχές, με την προϋπόθεση ότι δεν ανταγωνίζονται ιδιωτικές επιχειρήσεις μεταφορών·
    •χρησιμοποιούνται από γεωργικές, δενδροκηπευτικές, δασοκομικές, κτηνοτροφικές ή αλιευτικές επιχειρήσεις σε ακτίνα έως 100 χιλιομέτρων·
    •έχουν μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος που δεν υπερβαίνει τους 7,5 τόνους, κινούνται σε ακτίνα 50 χιλιομέτρων και χρησιμοποιούνται από φορείς παροχής καθολικής υπηρεσίας ή για τη μεταφορά υλικών προς χρήση από τον οδηγό κατά την άσκηση της κύριας δραστηριότητάς του·
    •δεν υπερβαίνουν τους 7,5 τόνους και κινούνται με υγραέριο ή ηλεκτρισμό σε ακτίνα 50 χιλιομέτρων·
    •κυκλοφορούν σε μικρά νησιά, τα οποία δεν συνδέονται με την ηπειρωτική χώρα·
    •χρησιμοποιούνται για μαθήματα και εξετάσεις οδήγησης·
    •χρησιμοποιούνται για δραστηριότητες που σχετίζονται με υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, ραδιοφωνικής και τηλεοπτικής εκπομπής, συντήρησης οδικού δικτύου και συγκεκριμένους ελέγχους·
    •χρησιμοποιούνται για τη μη εμπορική μεταφορά 10 έως 17 επιβατών·
    •χρησιμοποιούνται για την ειδική μεταφορά εξοπλισμού τσίρκων και πανηγυριών·
    •χρησιμοποιούνται για κινητά προγράμματα, ως εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις·
    •χρησιμοποιούνται για τη συλλογή γάλακτος και την επιστροφή γάλακτος που προορίζεται για τη διατροφή των ζώων·
    •είναι ειδικά οχήματα μεταφοράς χρημάτων ή/και τιμαλφών·
    •μεταφέρουν ζωικά απόβλητα που δεν προορίζονται για ανθρώπινη κατανάλωση·
    •χρησιμοποιούνται αποκλειστικά σε λιμένες και σιδηροδρομικούς σταθμούς·
    •χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ζώων μεταξύ αγροκτημάτων, αγορών και σφαγείων σε ακτίνα 50 χιλιομέτρων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Συνολικές προβολές σελίδας