Ποιος
ΟΠΑΠ και ποιο Ελληνικό… Οι αποκρατικοποιήσεις που ενέχουν, πέρα από
οικονομική ανάλυση, γεωστρατηγικό και διπλωματικό ενδιαφέρον ανήκουν
στον τομέα των υποδομών. Η κορυφαία εκ αυτών είναι το λιμάνι του
Πειραιά, αφού για τον έλεγχο του 67% κατέβηκαν ο 1ος και ο 4ος του κόσμου.
Στον
δανικό όμιλο Maersk ανήκουν οι θυγατρικές Maersk Line, APM Terminals,
Maersk Oil και Maersk Drilling. Ενδιαφέρον για τον ΟΛΠ εκδήλωσε η APM
Terminals, η οποία διαθέτει παρουσία σε 66 λιμάνια, σε 40 χώρες. Στην
Ευρώπη έχει παρουσία σε Γερμανία, Ολλανδία, Γαλλία, Ιταλία, Τουρκία
(Σμύρνη, όπου ετοιμάζει νέο project), Μαρόκο και Αίγυπτο. Το 2013, η APM
Terminals είχε έσοδα 4,33 δις. δολάρια και διαχειρίστηκε 36,3 εκατ.
TEUS.
Στον όμιλο της Maersk ανήκει και η Maersk Line, η οποία είναι η Νο1 εταιρεία παγκοσμίως στους liners,
δηλαδή στις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών. Το μερίδιό της
φτάνει το 13,4% και, υπό τη διαχείρισή της, έχει περίπου 600 πλοία.
Όσον
αφορά την Cosco, και ο κινεζικός όμιλος έχει ποικίλες ναυτιλιακές
δραστηριότητες. Η Cosco Pacific διαχειρίζεται περίπου 25 terminals σε 20
λιμάνια παγκοσμίως, ένα εκ των οποίων είναι ο Πειραιάς. Η κινεζική
εταιρεία έχει έντονη παρουσία και στους liners, έχοντας φτάσει στην 4η θέση παγκοσμίως, με μερίδιο 4,5%.
Ουσιαστικά
στον Πειραιά «συγκρούονται» 2 μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες και οι
συμμαχίες στις οποίες ανήκουν. Η Maersk Line ανήκει στην συμμαχία
P3 (συμμετέχουν ακόμα η ελβετική MSC και η γαλλική CMA-CGM), η οποία
ανταγωνίζεται την συμμαχία CYKHE που ανήκει η Cosco, μαζί με τις Yang
Ming, K Line, Hanjin Shipping και Evergreen.
Μέχρι
στιγμής, η Ρ3 έχει πάρει το «πράσινο φως» από τις ΗΠΑ, ωστόσο οι αρχές
ανταγωνισμού της Κίνας αντιδρούν στο αίτημα των τριών
ευρωπαϊκών ναυτιλιακών εταιρειών για προφανείς λόγους: Η P3 “απειλεί” την Cosco και συνεπακόλουθα τις κινεζικές εταιρείες, οι οποίες φιλοδοξούν να “ελέγξουν” την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα (παραγωγή – αποθήκευση – μεταφορά των προϊόντων).
Φ. Φωτεινός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου