Δευτέρα 9 Ιουνίου 2014

ΚΑΠΟΙΟΙ ΜΕΤΑΦΟΡΕΙΣ, ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΠΛΕΟΝ ΑΠ’ ΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΤΟΥΣ…

Ποιο είναι το λειτουργικό κόστος για τη μεταφορά σε μια διαδρομή και πώς από αυτό προκύπτει το «ρεαλιστικό κόμιστρο»; Τι πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και πώς επιμερίζεται ανά διαδρομή φορτηγό και δρομολόγιο; Έρευνα του ΙΜΕΤ αποκαλύπτει απόκλιση ανάμεσα στο ιδεατό και το πραγματικό (και βιώσιμο ασφαλώς)…
Μελέτη η οποία στοχεύει στο να θέσει μια αναλυτική και τεκμηριωμένη βάση για τον υπολογισμό του συνολικού λειτουργικού κόστους ενός φορτηγού οχήματος για μια συγκεκριμένη αστική ή υπεραστική εμπορευματική μεταφορά, πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ).
Τα αποτελέσματα της μελέτης, η οποία ήταν παραγγελία του Πανελλήνιου Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών (ΠΣΧΕΜ), είναι εντυπωσιακά αν κι αναμενόμενα. Ο παραλογισμός των μεταφορών αναδεικνύεται μέσα από μια πλήρη, τεκμηριωμένη αλλά, τελικά, απαισιόδοξη, μελέτη. Τη μελέτη εκπόνησαν η δρ. Μαρία Μποϊλέ, διευθύντρια ερευνών στο ΜΕΤ, και ο Ελευθέριος Σδουκόπουλος, επιστημονικός συνεργάτης του ΙΜΕΤ.
Κύριο συμπέρασμα της έκθεσης είναι ότι υπάρχει «σημαντική απόκλιση», όπως διακριτικά αναφέρουν οι ερευνητές, ανάμεσα στο πραγματικό λειτουργικό κόστος για μια συγκεκριμένη εμπορευματική μεταφορά/διαδρομή και στις τιμές με τις οποίες πληρώνονται οι μεταφορείς. Παράγοντες των μεταφορών που ήρθαν σε επαφή με την έρευνα και γνωρίζουν την αγορά κάνουν λόγο για απόκλιση που φτάνει μέχρι και 33% κάτω από το «ρεαλιστικό κόμιστρο».
Η μελέτη παραθέτει τα επιμέρους στοιχεία που απαιτούνται για τον υπολογισμό του λειτουργικού κόστους φορτηγού, κατηγοριοποιημένα σε τρεις επιμέρους ενότητες, που είναι: α) γενικά στοιχεία για την περιγραφή της εξεταζόμενης εμπορευματικής διαδρομής και του φορτηγού που πραγματοποιεί τη μεταφορά, β) παράμετροι που συνθέτουν το σταθερό λειτουργικό κόστος του υπό εξέταση φορτηγού και γ) παράμετροι που συνθέτουν το μεταβλητό λειτουργικό κόστος του υπό εξέταση φορτηγού.

Αναγκαίες παρατηρήσεις
Τα αποτελέσματα που προέκυψαν στηρίχτηκαν σε συγκεκριμένες υποθέσεις για τις συνθήκες του δρομολογίου, όπως είναι ο τύπος, η ηλικία και τα ετήσια χλμ. που διανύει το όχημα, το μήκος της διαδρομής, η κατηγορία εμπορευματικής μεταφοράς, οι συνθήκες κίνησης κλπ. Αν οι συνθήκες είναι διαφορετικές, τότε το λειτουργικό κόστος θα προκύψει διαφοροποιημένο. Το μοντέλο υπολογισμού που χρησιμοποιήθηκε δίνει τη δυνατότητα υπολογισμού για κάθε ειδική περίπτωση.
Για να υπολογιστεί το προσφερόμενο στον πελάτη κόμιστρο θα πρέπει το συνολικό λειτουργικό κόστος να επαυξηθεί σε ποσοστό που να καλύπτει το διοικητικό κόστος, το ενοίκιο ή τις αποσβέσεις των υποδομών της μεταφορικής, το χρηματοοικονομικό κόστος, τα διοικητικά έξοδα (έξοδα διοίκησης, δημόσιες σχέσεις, marketing, νομική κάλυψη), το κέρδος του μεταφορέα και την αμοιβή του διαμεταφορέα.
Τώρα, πώς είναι δυνατό η έρευνα του ΙΜΕΤ να δίνει 605 ευρώ ως λειτουργικό κόστος και στην πραγματική αγορά οι τιμές να έχουν πέσει κάτω από τα 500 ευρώ, αυτό είναι ένα ελληνικό παράδοξο. Πάντως, σύμφωνα με τη δρ. Μαρία Μποϊλέ, η απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών έχει παίξει αρνητικό ρόλο, καθώς έχει συμβάλει στη συρρίκνωση του κλάδου.

4 περιπτώσεις & αποτελέσματα
Μελετήθηκαν 4 περιπτώσεις εμπορευματικών διαδρομών:
Α. Αθήνα - Θεσσαλονίκη: Φορτηγό 40 τόνων, κοινού φορτίου, 10-ετίας, 130.000 χλμ. ετησίως, διαδρομή 550 χλμ.
Β. Αθήνα - Πάτρα: Φορτηγό 40 τόνων, κοινού φορτίου, 10-ετίας, 130.000 χλμ. ετησίως, διαδρομή 238 χλμ.
Γ. Μάνδρα – Πολύγωνο: Από τη βιομηχανική περιοχή με ενδιάμεσες στάσεις σε Μαγούλα, Αγία Παρασκευή, Λεωφόρο Μεσογείων, Λεωφ. Κηφισίας, Γηροκομείο. Μικρό φορτηγό κοινού φορτίου, 7-ετίας, 35.000 χλμ. ετησίως, διαδρομή 58 χιλμ.
Δ. Εργασία σε εργοτάξιο: Ανατρεπόμενο 33 τόνων, 4-ετίας, 52.000 χλμ. ετησίως, διαδρομή 230 χλμ.
Το συνολικό λειτουργικό κόστος (σταθερό και μεταβλητό) του φορτηγού που εξετάστηκε σε κάθε μια από τις παραπάνω περιπτώσεις υπολογίστηκε ως εξής:
Α. 605 ευρώ για την εμπορευματική διαδρομή Αθήνα - Θεσ/νίκη.
Β. 248 ευρώ για την εμπορευματική διαδρομή Αθήνα - Πάτρα
Γ. 87 ευρώ για την εμπορευματική αστική διαδρομή Μάνδρα - Πολύγωνο
Δ. 344 ευρώ για την εμπορευματική διαδρομή σε εργοτάξιο (230 χλμ.).

Κείμενο: Θανάσης Αντωνίου
Πηγή: http://www.logistics-management.gr/news/663

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας