Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2014

Μετά το φιλικό διακανονισμό, η Cosco θα θέλει να δώσει 1 δις. για ΟΛΠ;

Η επίτευξη του φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ – Cosco επέφερε σημαντικές αλλαγές στην καθεαυτή αποτίμηση του λιμένα και ίσως, αλλαγή δεδομένων στο διαγωνισμό της πώλησης του 67% του ΟΛΠ.   
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με στελέχη του ΟΛΠ, η καθαρή αξία της σύμβασης παραχώρησης θα ανέλθει, όταν ολοκληρωθεί η επένδυση στην προβλήτα ΙΙΙ, σε 678 εκατ. ευρώ, κατά το απαισιόδοξο σενάριο και σε 1,073 δισ. στο αισιόδοξο σενάριο, από 498 εκατ. ευρώ κατά την έναρξη της αρχικής σύμβασης.
Από που προκύπτει η άνοδος αυτή; Η συμφωνία, αν και προβλέπει την αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος, εντούτοις καθιερώνει, ως αντιστάθμισμα, αυξημένη «εγγυημένη δυναμικότητα» και «ελάχιστη εγγυημένη δυναμικότητα», ύψους 4.750.000 TEU και 3.087.500 TEU αντιστοίχως. Επίσης, αντί για το αντάλλαγμα, ο ΟΛΠ θα λαμβάνει το 24,5% των ενοποιημένων εσόδων της Cosco (η θυγατρική στην Ελλάδα λέγεται ΣΕΠ) από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ.
Με δεδομένο ότι το ποσοστό εσόδων του ΟΛΠ (24,5% από το 2017) παραμένει σταθερό, τότε, δυνητικά, η αύξηση των κινήσεων από 3,7 εκατ. TEU, σε 6,2 εκατ. TEU (στην πλήρη ανάπτυξη των προβλητών της Cosco) σημαίνει σχεδόν διπλασιασμό των μισθωμάτων, άρα και σημαντική αύξηση της κεφαλαιοποίησής του.
Μάλιστα, επί των εσόδων που θα προκύψουν συνολικά από τη λειτουργία των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, υπό τη διαχείριση της ΣΕΠ Α.Ε., ο ΟΛΠ, ο οποίος θα εισπράττει το 24,5%, το 2021 - βάσει των προϋπολογισθέντων μεγεθών – θα λάβει στο ταμείο του, ποσό 109.314.280 ευρώ, όσο δηλαδή ο σημερινός του κύκλος εργασιών. Με άλλα λόγια, τα έσοδα και η αποτίμηση του ΟΛΠ αυξάνονται σημαντικά, αποτρέποντας πιθανούς επενδυτές, ίσως πλην της... Cosco.
Η αλλαγή δεδομένων του διαγωνισμού
Με την επίτευξη του φιλικού διακανονισμού, η Cosco καθίσταται ο απόλυτος κυρίαρχος του τομέα των εμπορευματοκιβωτίων. Ο τομέας αυτός είναι και ο πιο επικερδής, αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι, ετησίως, το 31% των εσόδων του ΟΛΠ αντιστοιχεί στα μισθώματα-ενοίκια που καταβάλλει η Cosco.
Όπως εξηγούν ναυτιλιακοί αναλυτές, “όποιος έχει τα εμπορευματοκιβώτια, ουσιαστικά είναι ο κυρίαρχος του λιμανιού”. Εξαιτίας της επίτευξης της νέας συμφωνίας ΟΛΠ - Cosco, ενδέχεται η κινεζική εταιρεία να μην καταθέσει δεσμευτική προσφορά για το 67% του ΟΛΠ, αφού “πήρε αυτό που ήθελε”.
Επίσης, τα ίδια στελέχη εκτιμούν ότι η ενίσχυση της παρουσίας των Κινέζων στον Πειραιά ενδέχεται να αποδυναμώσει το ενδιαφέρον των άλλων «μνηστήρων», που μετέχουν στη διαγωνιστική διαδικασία (APM Terminals, κ.α.).

Με άλλα λόγια, οι λοιποί ενδιαφερόμενοι, πλην Cosco, γνωρίζουν ότι, εάν πλειοδοτήσουν για τον ΟΛΠ, θα περιοριστούν, πέρα από τα ετήσια μισθώματα των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ, στα έσοδα από την προβλήτα Ι, το car terminal, την ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα, τομείς οι οποίοι υπολείπονται σε κέρδη από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ.
Ειδικότερα, η προβλήτα Ι του ΟΛΠ έχει δυναμική έως 1 εκατ. TEUS ετησίως, έναντι 6,2 εκατ. TEUS των ΙΙ και ΙΙΙ της Cosco, στην πλήρη τους ανάπτυξη (επέκταση της ΙΙΙ και στο δυτικό τμήμα).
Πλέον, όπως εξηγούν πολιτικοί, αλλά και χρηματιστηριακοί αναλυτές, η αποκρατικοποίηση του λιμένα Πειραιά είναι καθαρά πολιτικό ζήτημα: Αν Μέγαρο Μαξίμου και Cosco έχουν “δώσει τα χέρια”, τότε οι Κινέζοι θα καταθέσουν δεσμευτική προσφορά, η οποία – όπως και να έχει – πρέπει να ξεπερνά το 1 δις., αφού μονάχα ο φιλικός διακανονισμός για την επέκταση της προβλήτας ΙΙΙ «κοστολογείται» μεταξύ 0,6 – 1 δις. ευρώ… 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας