Τρίτη 17 Νοεμβρίου 2015

Προσπάθειες του υπ. Μεταφορών για μείωση διοδίων, αλλά και αποτροπή νέων σταθμών

Στις παθογένειες των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων, αλλά και στις προσπάθειες του υπουργείου Μεταφορών για μείωση διοδίων και αποτροπή δημιουργίας νέων σταθμών αναφέρθηκε ο υπουργός Χρ. Σπίρτζης, στην επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Εύβοιας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Γεωργίου Ακριώτη, σχετικά με την κατασκευή «Σταθμού Μετωπικών Διοδίων», επί του αυτοκινητόδρομου Σχηματαρίου-Χαλκίδας.
Ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ότι στόχευση του υπουργείου αποτελεί, μετά την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων, η υιοθέτηση ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων.  
Η τοποθέτηση του υπουργού Μεταφορών
Αγαπητέ κύριε συνάδελφε, η Κυβέρνηση είχε δύο επιλογές, δύο δρόμους: ή να αποδεχθεί τις συμβάσεις που κληρονόμησε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις – μιλάμε για ένα αντικοινωνικό, αντιαναπτυξιακό πρότυπο -, που θα οδηγούσε τα έργα σε τέλμα, την κοινωνία σε μαρασμό, ή να προχωρήσει σε μονομερείς ενέργειες, που θα συνεπαγόταν τεράστιο κόστος για τον ίδιο τον ελληνικό λαό και τη μη ολοκλήρωση των έργων, επίσης.

Αυτοί ήταν οι δύο δρόμοι που αρχικά θα μπορούσε να επιλέξει. Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ποιες είναι οι ρήτρες που είχαν προβλεφθεί και κρατούν τη χώρα δέσμια σε σχέση με τις συμβάσεις που υπάρχουν.
Σε αυτό το δίλημμα επιλέξαμε έναν τρίτο δρόμο, έναν επίπονο, κοπιαστικό, αλλά αποτελεσματικό δρόμο, που είναι η διαπραγμάτευση και η συμφωνία με όρους διασφάλισης του δημόσιου συμφέροντος, με κοινωνική ευαισθησία και στοχευμένες παρεμβάσεις για τα πιο αδύναμα στρώματα του ελληνικού λαού και με αμοιβαία κατανόηση και καλή πίστη με όσους έχουν αναλάβει αυτά τα έργα.
Αυτό δεν είναι αυτό που πιστεύουμε ως βέλτιστο τρόπο υλοποίησης των δημόσιων υποδομών. Δεν είναι αυτό που πιστεύουμε ούτε για τις παραχωρήσεις ούτε για τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, αλλά εδώ δεν είναι έργα που ξεκίνησαν τώρα ή τα σχεδιάσαμε εμείς.
Είναι έργα που έχουν συμβάσεις καλοδουλεμένες και προς την κατεύθυνση της εξυπηρέτησης μόνο των τραπεζών, που χρηματοδοτούν αυτά τα έργα και των παραχωρησιούχων.
Άρα, οι όποιες αλλαγές προβλέπουν τη σύμφωνη γνώμη και των παραχωρησιούχων, προβλέπουν τη σύμφωνη γνώμη και των τραπεζών που χρηματοδοτούν και των οργάνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στη συμφωνία που ήδη έχει ανακοινωθεί για τον συγκεκριμένο δρόμο, περιέχονται δωρεάν διελεύσεις από τους σταθμούς διοδίων στα οχήματα, τα οποία ανήκουν ή αναγνωρισμένα μεταφέρουν συμπολίτες μας με ειδικές ανάγκες, με ειδικά κινητικά προβλήματα.
Περιλαμβάνεται παροχή επιπλέον εκπτώσεων σε εργαζόμενους χρήστες από έναν δήμο σε έναν άλλο. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνονται 12,5% πρόσθετες δωρεάν διελεύσεις στα ήδη υπάρχοντα προγράμματα, που έχουν όσοι χρησιμοποιούν καθημερινά τον αυτοκινητόδρομο.
Προβλέπονται ελεύθερες μετακινήσεις στο όριο κάθε καλλικρατικού δήμου – ώστε να μην έχουμε μέσα στο πλαίσιο του ίδιου δήμου αυτό που έχουμε στον Δήμο Ωρωπού, όπου έχουμε επτά σταθμούς διοδίων – δηλαδή για τους μόνιμους κατοίκους ελεύθερες οδεύσεις.

Προβλέπεται η ύπαρξη αναλογικού συστήματος διοδίων χιλιομετρικής απόστασης. Έχουμε ήδη αλληλογραφήσει, για να ξεκινήσουν οι μελέτες γι’ αυτό και με την ολοκλήρωση της φάσης κατασκευής, στη φάση της λειτουργίας στον αυτοκινητόδρομο, θα λειτουργεί και το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης.
Στο πλαίσιο αυτής της συμφωνίας, βεβαίως, έχει ενταχθεί και το ότι όλες οι δικαστικές υποθέσεις, οι ποινικές διώξεις, οι αγωγικές αξιώσεις ενάντια στα κοινωνικά δίκτυα πολιτών και στους ανθρώπους που μετείχαν στις κινητοποιήσεις θα αρθούν.
Αυτές είναι οι συζητήσεις για την πρώτη συμφωνία που είχε γίνει πέρυσι το καλοκαίρι, για να έχουμε, αν θέλετε, πρόσθετα σημεία υπέρ του ελληνικού Δημοσίου.
Αυτό που δε μπορώ να παρακολουθήσω είναι να έχουμε στη σκέψη μας ένα τοπικού χαρακτήρα πρόβλημα, γιατί αυτό είναι εθνικού χαρακτήρα πρόβλημα. Δεν είναι πρόβλημα μόνο των ιδιωτών.
Είναι μεγαλύτερο το πρόβλημα των πολιτών, που υποχρεωτικά χρησιμοποιούν αυτούς τους αυτοκινητόδρομους, ακόμα και για να πάνε από το σπίτι τους, στον χώρο εργασίας τους, στον ίδιο νομό, στον ίδιο δήμο.
Άρα, η προσπάθεια που κάνουμε δεν είναι για να ευνοήσουμε τον ένα νομό ή τον διπλανό νομό, γιατί θέλω να σας ενημερώσω ότι ακριβώς τα ίδια προβλήματα που αναφέρετε – και χειρότερα ίσως - υπάρχουν για τους κατοίκους της Αττικής ή της Βοιωτίας, για όλη την Ελλάδα, όπου «τρέχουν» αυτοί οι αυτοκινητόδρομοι με συμβάσεις παραχώρησης.
Αυτό, λοιπόν, που τελικά αποσκοπούμε, εκτός από αυτές τις σημειακές συμφωνίες που σας είπα λίγο πριν, είναι η οριζόντια μείωση των διοδίων.
Αυτό έχει μπει μέσα στη συμφωνία με νέα μελέτη, που θα αποδεικνύει ότι τα έργα είναι βιώσιμα και που θα υπολογίζουν και άλλους παράγοντες, όπως το να έχουμε μεταβλητό χρόνο, ανάλογα με το συγκοινωνιακό φόρτο, και όχι σταθερό χρονικό διάστημα για την παραχώρηση. Και να λαμβάνουμε υπόψη κοινωνικούς δείκτες και αναπτυξιακούς δείκτες, ώστε να έχουμε το αντίστροφο αποτέλεσμα από αυτό που έχουμε σήμερα.
Δευτερολογία Υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ κ. Χ. Σπίρτζη
Το να συναντηθώ με τους φορείς του νομού είναι προφανές και θα γίνει μέσα στη βδομάδα. Άλλωστε, με την Εύβοια γνωρίζετε ότι έχω προσωπικές σχέσεις, ιδιαίτερες.
Το δεύτερο είναι ότι αυτό που λέτε για την ασφάλεια του παράπλευρου δικτύου είναι γεγονός. Σε πολλούς δρόμους δεν υπάρχει ασφάλεια. Στη γειτονική Εύβοια, από την Εύβοια για Βοιωτία, γίνονται δεκάδες ατυχήματα, από τον μέσα δρόμο Ελευσίνας-Θήβας-Υλίκης. Το ίδιο ισχύει για τους παραδρόμους της Αττικής.

Εκεί το Υπουργείο σκοπεύει να πάρει πολύ συγκεκριμένα μέτρα, σε σχέση με τη διακίνηση των επαγγελματικών βαρέων οχημάτων, που ενώ υπολογίζουν στο κόστος τους και στις μεταφορές που κάνουν, τα διόδια, χρησιμοποιούν τους παραδρόμους που είναι για άλλου είδους αυτοκίνητα και για την εναλλακτική όδευση των μόνιμων κατοίκων.
Προφανώς, το οδικό δίκτυο της Εύβοιας πρέπει να το δούμε. Έχει πάρα πολλά προβλήματα και πρέπει να ρίξουμε εκεί βάρος. Όμως, εκεί πρέπει όλοι οι φορείς που εμπλέκονται στην κατασκευή των έργων να σκύψουν, εννοώ και την περιφέρεια, για την Εύβοια.
Από εκεί και πέρα αυτό που ήθελα να πω πριν, για να ολοκληρώσουμε, είναι ότι δε μπορεί όταν είμαστε σε καιρούς κρίσης και έχουμε προφανές αποτέλεσμα να μειώνεται ο κυκλοφοριακός φόρτος, να επιβαρύνουμε περαιτέρω το συμφέρον των πολιτών, να επιβαρύνουμε περαιτέρω τις δυσκολίες που έχουμε για την ανάπτυξη της χώρας, με μοντέλα σαν και αυτά που προβλέφθηκαν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, αυξάνοντας τα διόδια.
Οι υπάρχουσες συμβάσεις προβλέπουν αυτό ακριβώς. Δηλαδή, όταν αστοχεί η μελέτη και το μοντέλο που έχει γίνει για τους αυτοκινητόδρομους, αυξάνονται τα διόδια ή μπαίνουν νέοι σταθμοί.
Μάλιστα, αυτά προβλέπονται χωρίς την έγκριση του αρμόδιου Υπουργείου. Γίνονται αυτομάτως από τον παραχωρησιούχο και από τη μελέτη και τα στοιχεία που γίνονται κάθε χρόνο.
Αυτά είναι τα ζητήματα που δείχνουν περίτρανα πόσο απέτυχαν αυτά τα μοντέλα για βαριές δημόσιες υποδομές, αλλά και πόσο δίκιο είχαν και έχουν όσοι είναι ενάντια στο να γίνονται τέτοιες βαριές υποδομές με τέτοιου τρόπου παραχωρήσεις και με τέτοιες συμβάσεις, αλλά και τι κόστος έχει από αυτό η ελληνική κοινωνία.
Είμαι βέβαιος ότι θα καταφέρουμε να διορθώσουμε όσο μπορούμε αυτές τις συμβάσεις και στα νέα έργα που θα βγουν, να δώσουμε το δικό μας στίγμα για το πώς πρέπει να γίνονται οι παραχωρήσεις και πώς οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα προς όφελος της κοινωνίας. Σας ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας