Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016

Νέες «φουρτούνες» για τη ναυτιλία, αρνητικές οι προοπτικές για την πορεία των ναύλων

Μεγαλώνει η αγωνία για την πορεία της ποντοπόρου ναυτιλίας τους επόμενους μήνες.
Μετά τις ασφυκτικές συνθήκες που επικράτησαν το 2015, οι περισσότερες εκτιμήσεις, αλλά και οι μέχρι στιγμής ενδείξεις προμηνύουν μια ακόμη πολύ δύσκολη χρονιά, στην οποία αναμένονται σημαντικές ανακατατάξεις στον χάρτη της παγκόσμιας ναυτιλίας, με αύξηση των εξαγορών και συγχωνεύσεων, σύμφωνα με την «Ημερησία».
Έντονος είναι ο προβληματισμός και στους Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι πάντως εξακολουθούν να κρατούν τα «ηνία» της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Τις περισσότερες «φουρτούνες» εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν οι ναυτιλιακές με ισχυρή παρουσία στην αγορά του ξηρού φορτίου, όπου οι ναύλοι έχουν πιάσει «πάτο».  
Ζημίες
Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων FactSet, οι ναυτιλιακές εταιρείες ξηρού φορτίου που είναι εισηγμένες στα διεθνή χρηματιστήρια προβλέπεται να καταγράψουν ζημιές άνω του 1 δισ. δολ., καθώς οι τιμές των ναύλων δεν πρόκειται να ανακάμψουν θεαματικά το επόμενο διάστημα.
Όπως αναφέρει στην πρόσφατη ανάλυσή της, η G.Moundreas, παρότι o δείκτης BDI για το ξηρό φορτίο, σταμάτησε την πτωτική του πορεία και κινείται πλέον με θετικό πρόσημο, ύστερα από την ολοκλήρωση των αργιών στην Κίνα για το Νέο Έτος, ωστόσο δεν αποκλείεται τις επόμενες ημέρες να υπάρξει αντιστροφή της πορείας του.
Απαισιόδοξη για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου εμφανίζεται και η Deutsche Bank, η οποία σε πρόσφατη δημοσίευσή της σημειωνει ότι ακόμη δεν έχουμε βιώσει το χαμηλότερο της σημείο.
Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι η σημαντική υποχώρηση των ναύλων τον προηγούμενο μήνα θεωρήθηκε από πολλούς απλά ως το αποτέλεσμα της υπερβολικής προσφοράς, αγνοώντας όμως τη ζοφερή κατάσταση που επικρατεί στο παγκόσμιο εμπόριο και που είναι ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας στην παρούσα φάση, χωρίς όμως να υποβαθμίζει και τον παράγοντα της υπέρ-προσφοράς.
Η Τράπεζα, κάνει ιδιαίτερη μνεία στον άγνωστο Χ των ακυρώσεων/μετακυλήσεων, επισημαίνοντας ότι το μεγαλύτερο μέρος των παραγγελιών είναι στα Κινεζικά ναυπηγεία όπου τα Payments Terms είναι ιδιαίτερα ελκυστικά για τους πλοιοκτήτες παρέχοντας τους έτσι την δυνατότητα να προχωρήσουν σε ακυρώσεις παραγγελιών, αλλά ενώ έχουν υπάρξει μερικά παραδείγματα ακυρώσεων, αυτά είναι πολύ λίγα και μεμονωμένα.

Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι βάσει του βιβλίου παραγγελιών (Orderbook), 360 πλοία άνω των 60,000 DWT ή 37 εκ. DWT, είναι υπό παραγγελία στα Κινεζικά ναυπηγεία εκ των οποίων το 80% αναμένεται να παραδοθεί φέτος, μειώνοντας σημαντικά τα περιθώρια ακυρώσεων, επιδεινώνοντας περαιτέρω την εικόνα της αγοράς και θεωρώντας σαν λύση την απόσυρση/διάλυση πλοίων.
Χωρητικότητα
Από την πλευρά της, η G. Moundreas επισημαίνει ότι συγκριτικά με το 2015 η φετινή χρονιά θα είναι πιο επιβαρημένη από πλευράς αύξησης του τονάζ και τονίζει ότι μέχρι στιγμής, επιβεβαιώνεται η τάση που θέλει οι παραδόσεις πλοίων να είναι αυξημένες στην αρχή του κάθε έτους.
Ειδικότερα, τον Ιανουάριο «έπεσαν στο νερό» 7,2 εκ. DWΤ πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, αριθμός ο οποίος είναι διπλάσιος από τον μηνιαίο μέσο όρο των παραδόσεων του 2015.
Η αντίρροπη δύναμη, οι διαλύσεις, ήταν αυτές που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο τον Ιανουάριο, καθώς έφτασαν στα υψηλά επίπεδα των 4,6 εκ. DWT, τον υψηλότερο αριθμό από τον Απρίλιο του 2015, όπου ο αριθμός των διαλύσεων έφτασε τους 5,6 εκ. DWT. Συμπερασματικά, η καθαρή αύξηση του στόλου τον Ιανουάριο έκλεισε στους 2,6 εκ. DWT.
H G. Moundreas καταλήγει στο συμπέρασμα ότι για το 2016 το καθαρό συνολικό νούμερο της αύξησης του τονάζ θα κυμανθεί στους 31,2 εκ. DWT, χωρίς όμως να συμπεριλαμβάνεται ο «άγνωστος Χ», που είναι οι ακυρώσεις/μετακυλίσεις.
Να σημειωθεί τέλος ότι την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 315 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής:
BCI στις 207 μονάδες με 2,642 δολ. την ημέρα, BPI στις 355 μονάδες στα 2,844 δολ. την ημέρα, BSI στις 286 μονάδες στα 2,995 δολ. την ημέρα και BHSI στις 198 μονάδες, στα 2,930 δολ. την ημέρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας