Τετάρτη 9 Απριλίου 2014

Το φωτεινό παράδειγμα της Εγνατίας Οδού

Η σημαντικότερη εταιρεία Δημοσίου παραγωγής έργων στην Ελλάδα σήμερα είναι η Εγνατία Οδός. Πρόκειται για μία εταιρεία-πρότυπο καθώς από τις υπάρχουσες στην επικράτεια παρόμοιες εταιρείες είναι σαφέστατα η παραγωγικότερη.

Όχι όμως αυτό. Οι χρόνοι μελετών-προκηρύξεων-διαγωνισμών-συμβάσεων είναι κατά 50% καλύτεροι σε σχέση με την Αττικό Μετρό και την ΕΡΓΟΣΕ που συνήθως ολοκληρώνουν τους διαγωνισμούς με διάρκεια που ξεπερνά το ένα έτος.

Πρόσφατα παραδείγματα είναι για την Εγνατία η δημοπράτηση των 2 τμημάτων της Δυτικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης που δημοπρατήθηκαν την περυσινή  Άνοιξη και τα έργα συμβασιοποιήθηκαν μέσα στο καλοκαίρι σε διάστημα περίπου 4 μηνών.

Αντίστοιχα το έργο της ΕΡΓΟΣΕ Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος υπογράφηκε 14 μήνες μετά την δημοπράτηση του, το Τιθορέα-Δομοκός 11 μήνες μετά ενώ η Αττικό Μετρό ολοκλήρωσε την δημοπράτηση για την επέκταση του Μετρό για Πειραιά 3,5 χρόνια μετά την έναρξη του διαγωνισμού.

Οι διαφορές που καθιστούν την Εγνατία την καλύτερη εταιρεία δημόσιων έργων στην Ελλάδα συνεχίζεται και στην εκτέλεση των έργων. Σχεδόν όλα τα έργα του βασικού άξονα κατασκευάστηκαν και παραδόθηκαν με μικρές καθυστερήσεις.

Το ίδιο συμβαίνει με τα έργα που κατασκευάζονται αυτή τη χρονική στιγμή. Μέχρι στιγμής τα έργα λειτουργούν βάσει του χρονοδιαγράμματος ή με μικρές αποκλίσεις. Παραφωνία έχουν αποτελέσει εργολαβίες του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και του Αρδάνιο-Ορμένιο και αυτές λόγω προβλημάτων των τεχνικών εταιρειών που ανέλαβαν να τις κατασκευάσουν.

Σε αντίθεση εργολαβίες της ΕΡΓΟΣΕ είναι στην κυριολεξία «αιώνιες». Τα έργα στα τμήματα Τιθορέα-Δομοκός εκτελούνται μέχρι και 16 χρόνια τώρα. Πολλές εργολαβίες διαλύονται λόγω διαφόρων προβλημάτων (Πειραιάς-3 Γέφυρες, Κιάτο-Ροδοδάφνη, Τιθορέα-Λιανοκλάδι).

Στην Αττικό Μετρό τα έργα στις επεκτάσεις προς Ανθούπολη, Ελληνικό και Αγία Μαρίνα ξεκίνησαν το 2006 και έφτασαν να παραδοθούν φέτος με καθυστερήσεις που ποικίλουν από 3 έως 5 χρόνια.  Ας μην αναφέρουμε το έργο για τη βασική γραμμή στη Θεσσαλονίκη που οι καθυστερήσεις θα φτάσουν στην καλύτερη περίπτωση τα 5 χρόνια.

Η Εγνατία Οδός ΑΕ έχει καλύτερη εικόνα και στην ολοκλήρωση μελετών. Οι χρόνοι δημοπράτησης-ολοκλήρωσης των μελετών είναι ταχύτατος σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη εταιρεία ή υπηρεσία του Δημοσίου.

Όλα αυτά τα παραπάνω μπορούν να δείξουν τα «φωτεινά» παραδείγματα τομέων  του Δημοσίου που πραγματικά προάγουν και παράγουν σε συνεχή βαθμό έργα και υποδομές στην χώρα έχοντας την ικανότητα να αποδίδονται και να λειτουργούν προς όφελος των πολιτών και του κράτους.

Η αποτελεσματικότητα της Εγνατίας Οδού μπορεί λοιπόν να αποτελέσει πρότυπο για τη λειτουργία άλλων παρόμοιων δομών (όπως η νέα εταιρεία Υποδομές Κρήτης, η ΕΡΓΟΣΕ, ο ΟΣΕ, η Αττικό Μετρό, ο ΟΣΚ κλπ) και να δούμε τα δημόσια έργα  να εκτελούνται και να παραδίδονται σε χρόνους που μόνο ένα ιδιωτικό έργο μπορεί να υποσχεθεί.


Πηγή: http://ypodomes.com/index.php/autokinitodromoi/uperastikoi/egnadia-odos/item/24538-%CF%84%CE%BF-%CF%86%CF%89%CF%84%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CF%8C-%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AC%CE%B4%CE%B5%CE%B9%CE%B3%CE%BC%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CE%B3%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%AF%CE%B1%CF%82-%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CF%8D

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας