Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2014

Μ. Βαρβιτσιώτης: Με τη συμβολή της Cosco, ο Πειραιάς νο1 λιμάνι της Μεσογείου

Ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης εισηγήθηκε - στη Βουλή - την κύρωση του ιδιωτικού συμφωνητικού της δεύτερης τροποποίησης της, από 25 Νοεμβρίου 2008 σύμβασης παραχώρησης των λιμενικών εγκαταστάσεων των Προβλητών 2 και 3 του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων της ανώνυμης εταιρείας «Οργανισμός Λιμένων Πειραιώς», όπως τροποποιήθηκε στις 26 Ιουλίου του 2011 και η οποία αφορά τη νέα επένδυση της Cosco στον Πειραιά.
H τροπολογία υπερψηφίστηκε από τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και τους ΑΝΕΛ, αντίθετα καταψηφίστηκε από τη ΔΗΜΑΡ, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ αποχώρησε.  
Κατά την εισήγηση του, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, τόνισε τα εξής: «Θεωρώ εξαιρετικά ευτυχή τον εαυτό μου που εισηγούμαι στη Βουλή των Ελλήνων τη συγκεκριμένη τροποποίηση της σύμβασης. Είναι η κύρωση της μεγαλύτερης ξένης επένδυσης που έγινε στη χώρα από την εποχή που ενέσκηψε η κρίση.
Είναι μια σύμβαση με την οποία φιλοδοξούμε το 2021, όταν θα ολοκληρωθούν τα έργα, η αξία της παραχώρησης που έγινε το 2008 προς την COSCO να έχει διπλασιαστεί, δηλαδή από περίπου 560.000.000 ευρώ, να πάει στο 1.100.000.000 ευρώ. Είναι η σύμβαση η οποία θα φέρει το Λιμάνι του Πειραιά στην πρώτη θέση των λιμανιών της Μεσογείου.
Το 2008 παραχωρήθηκε στην COSCO ο Προβλήτας 2 και το δικαίωμα να κτίσει τον ανατολικό Προβλήτα 3. Προχώρησε η επένδυση, έγινε η επένδυση. Έφτασε περίπου στο 85% της δυναμικότητάς της φέτος. Έχει «ταβανώσει» ουσιαστικά η δυνατότητά της να εξυπηρετήσει περαιτέρω εμπορευματοκιβώτια.
Έχουμε σπάσει το φράγμα των τριών εκατομμυρίων κοντέινερ, όταν πριν υπάρξει αυτή η διεθνής στρατηγική συμμαχία, μόνο τετρακόσια πενήντα χιλιάδες κοντέινερ διακινούνταν διά μέσου του Πειραιά. Και βεβαίως, έχουν ξεπεραστεί όλες οι προσδοκίες για τα έσοδα.
Στόχος να γίνει ο Πειραιάς το νούμερο 1 λιμάνι της Μεσογείου
Σήμερα, λοιπόν, τι κάνουμε; Σήμερα δίνουμε το δικαίωμα στην COSCO να κτίσει στη θάλασσα το δυτικό κομμάτι του Προβλήτα 3, να το εξοπλίσει, να ικανοποιήσει μια υποχρέωση την οποία είχε αναλάβει ο ΟΛΠ τότε και δεν μπόρεσε να υλοποιήσει, να φτιάξει έναν καινούριο σταθμό πετρελαιοειδών για το λιμάνι του Πειραιά, τον οποίο ο ΟΛΠ έπρεπε να είχε λειτουργήσει από το 2012 και βέβαια να αναβαθμίσει και τον εξοπλισμό και σε αυτήν, αλλά και στις διπλανές προβλήτες.
Νομίζω ότι το ρίσκο το οποίο αναλαμβάνει η ελληνική πολιτεία σε σχέση με αυτήν τη σύμβαση όχι μόνο είναι μηδενικό αλλά έχουν καλυφθεί όλες οι προϋποθέσεις νομιμότητας για την επικύρωση αυτής της σύμβασης.
Η σύμβαση μονογράφτηκε το Νοέμβριο του 2013, μετά από συμφωνία ενός μνημονίου που υπογράψαμε τον Ιούνιο του 2013 και ξεκίνησε ένας αγώνας μέσα στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να εγκριθεί από όλες τις αρμόδιες αρχές και με πολύ μεγάλη πίεση –πολιτική, οφείλω να ομολογήσω- του Πρωθυπουργού, δικής μου και όλης της Κυβέρνησης, στα πλαίσια της Ελληνικής Προεδρίας καταφέραμε τον Ιούλιο να πάρουμε τις απαραίτητες εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στη συνέχεια, ήλθε ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και οι παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου ενσωματώθηκαν, επεκτάθηκε το σταθερό μίσθωμα που θα δίνει η COSCO, καλύφθηκαν οι προϋποθέσεις για το ελάχιστο εγγυημένο διακινούμενο όγκο κοντέινερ και βέβαια, σήμερα μετά την επικύρωσή τους και από τη Γενική Συνέλευση του ΟΛΠ, έρχεται για κύρωση από τη Βουλή.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σε όλη αυτήν την περίοδο της κρίσης, ένα ήταν το ζητούμενο πάντα. Νέες επενδύσεις στον τόπο, επενδύσεις που μπορούν να φέρουν θέσεις εργασίας και να μας βγάλουν από την περιφερειακή μιζέρια.
Από την 1η Ιανουαρίου του 2014 που συνδέθηκε επιτέλους το τρένο με το λιμάνι του Πειραιά, πάνω από εκατόν πενήντα αμαξοστοιχίες έχουν φύγει για την κεντρική Ευρώπη, το λιμάνι του Πειραιά έγινε πόλος επενδύσεων και πολλές μεγάλες εταιρείες ήλθαν και εγκαταστάθηκαν στον Πειραιά. Μεγάλες τηλεπικοινωνιακές εταιρείες της Κίνας, όπως η Hewllet Packard, η Sony, η ΖTE, η Huawei επιλέγουν πλέον τον Πειραιά ως τόπο διακίνησης των προϊόντων τους.
Έχουμε μια πρωτοφανή αύξηση στα πλοία, τα οποία προσεγγίζουν το λιμάνι, με πολλαπλά οφέλη για τη ναυτιλιακή μας οικονομία, όπως καβοδεσίες, ρυμουλκά, πετρελεύσεις, τροφοδοσίες, πρακτορικά κοκ.
Παρότι είχε μειωθεί η εμπορική κίνηση και οι εισαγωγές είχαν πέσει πάρα πολύ όλα αυτά τα χρόνια, αυτό που βλέπουμε είναι μια ραγδαία αύξηση της κίνησης του λιμανιού και βέβαια, έχουμε σοβαρά οικονομικά οφέλη για τον ΟΛΠ.
Σήμερα ο ΟΛΠ έχει ξεπεράσει τα προσδοκώμενα έσοδα που είχε ως ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και το 2013 και το 2014 από τις ΣΕΠ. Φέρνει περισσότερα λεφτά από το ελάχιστο εγγυημένο και βέβαια, θα συνεχίσει να τα φέρνει, εφόσον επεκταθεί αυτή η σύμβαση.
Διαμάχη με ΣΥΡΙΖΑ
Άκουσα δύο βασικά επιχειρήματα, κύριε Πρόεδρε. Με συγχωρείτε που μακρηγορώ, αλλά είναι ένα θέμα εξαιρετικά μεγάλης, εθνικής σημασίας.
Άκουσα, λοιπόν, δύο επιχειρήματα από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ. Το πρώτο είναι ότι αιφνιδιάζεται η Βουλή. Δεν αιφνιδιάζεται κανείς. Τα κείμενα που σήμερα συζητάμε έχουν συζητηθεί και βρίσκονται στη διάθεση του καθενός, ήδη από το Νοέμβριο. Είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του ΟΛΠ και γραμμένα σε όλες τις εφημερίδες. Δεν αιφνιδιάζεται κανείς με αυτήν την εξέλιξη. Θέλω πραγματικά -το ζήτησα και στον προϋπολογισμό- να ακούσω τι θα πουν σήμερα.
Θα μας πουν πάλι για κινέζικους μισθούς; Θα μας πουν πάλι ότι κάνουμε τον Πειραιά «προτεκτοράτο» του Πεκίνου, όταν αυτό που προβλέπεται μόνο από τις εισφορές, τους φόρους μισθωτών υπηρεσιών, τους φόρους εισοδήματος και το ΦΠΑ να εισπράξουμε φέτος από το λιμάνι, ξεπερνά τα 65 εκατομμύρια ευρώ, τόσο από την εταιρεία που διαχειρίζεται το προσωπικό όσο και από την κύρια εταιρεία που διαχειρίζεται το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων;

Εμείς προσπαθούμε να φέρουμε ανάπτυξη με πραγματικές δουλειές, όχι «πέτσινες», όχι επιδοτούμενες. Αυτή θα είναι η μεγαλύτερη επένδυση που γίνεται στη χώρα με την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, γιατί στο παρελθόν, όταν νομοθετούσαμε «στο πόδι» -και το ξέρετε πολύ καλά, κύριε Πρόεδρε- όταν αποκρατικοποιούσαμε τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά χωρίς τις απαραίτητες εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήλθε εκ των υστέρων η Ευρώπη και έβαλε δυσβάσταχτα πρόστιμα για κρατικές ενισχύσεις. Όλα αυτά οδήγησαν σήμερα τα ναυπηγεία στο να κλείσουν.
Σήμερα προχωράμε μέσα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη μεγαλύτερη στρατηγικής σημασίας επένδυση για τη χώρα. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός της Κίνας προχθές στο Βελιγράδι μίλησε για το πόσο σημαντική είναι αυτή η συμφωνία, για το πώς βλέπουν οι Κινέζοι το μεγαλύτερο παγκόσμιο λιμάνι ως πύλη εισόδου των προϊόντων τους για την Ευρώπη, τον Πειραιά».
Οι αντιδράσεις των κομμάτων
Ο ΣΥΡΙΖΑ, πριν αποχωρήσει από τη συνεδρίαση, είχε αντιταχθεί στην τροπολογία, τόσο επί της διαδικασίας (καθώς παρακάμφθηκε η συζήτησή της στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής), όσο και επί της ουσίας - ενώ με τα ίδια επιχειρήματα και η ΔΗΜΑΡ εκτίμησε πως ο διακανονισμός συνιστά «απίστευτα θετική διάκριση υπέρ της εταιρείας».
Ο ΣΥΡΙΖΑ (Ν.Συρμαλένιος, Θ.Δρίτσας) και η ΔΗΜΑΡ (Μ.Ρεπούση) επεσήμαναν πως η επέκταση της Cosco στο δεύτερο και τρίτο προβλήτα, συνιστά «απευθείας ανάθεση» αντί να επιλεγεί η διαδικασία του διεθνούς διαγωνισμού. Όπως τόνισαν μάλιστα, οι αγορητές της αντιπολίτευσης, το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε καταλήξει στην ίδια εκτίμηση, αλλά αγνοήθηκε.
Δεύτερο επιχείρημα κατά της σύμβασης, υπήρξε η πρόβλεψη, πως η καταβολή του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος που οφείλει να καταβάλει η κινεζική πλευρά, προβλέπεται από τη συμφωνία να καταβληθεί, όταν το ΑΕΠ της Ελλάδας θα φτάσει τα επίπεδα του 2008 συν 2% - κάτι που συνιστά «αναβολή επ' αόριστον» κατά τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Συρμαλένιο.

Πηγή: http://www.metaforespress.gr/naftilia/item/9918-m-varvitsiotis-me-ti-symvoli-tis-cosco-o-peiraias-no1-limani-tis-mesogeiou.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας