Τρίτη 25 Μαρτίου 2014

Στο ψυγείο η πλήρης ανάβαθμιση του ΒΟΑΚ σε κλειστό αυτοκινητόδρομο

Στο ψυγείο φαίνεται ότι μπαίνει η ολοκλήρωση μετατροπής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) σε αυτοκινητόδρομο τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια. Στο φόρουμ «επανεκκινώντας την Ανάπτυξη» που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 20 Μαρτίου στο κτίριο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τέθηκε ευθέως το ερώτημα από το ypodomes.com για την τύχη του βασικού οδικού άξονα της Κρήτης.

Η ερώτηση αφορούσε το πώς θα κατασκευαστεί ο άξονας και αν θα υπάρχει η σκέψη να προχωρήσει με την μέθοδο της παραχώρησης. Από την πλευρά του ο κος Αλεξάκης, Περιφερειακός Σύμβουλος της Περιφέρειας Κρήτης ανέφερε πως είναι ένα από τα μεγάλα θέματα που προβληματίζουν καθώς μέχρι τώρα δεν φαίνεται να υπάρχει δέσμευση για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ μέσα από το ΣΕΣ (νέο ΕΣΠΑ 2014-2020).

Όπως είπε χαρακτηριστικά παρά το γεγονός πως η Κρήτη έχει το μεγαλύτερο τουριστικό ρεύμα στη χώρα, μεγάλη αγροτική παραγωγή και το δεύτερο σε κίνηση αεροδρόμιο στην Ελλάδα (πρώτο σε πτήσεις τσάρτερ) δεν έχει έναν ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο.

Αναφορικά με την προσπάθεια να υπάρξει προώθηση για την ολοκλήρωση μετατροπής του άξονα σε κλειστό αυτοκινητόδρομο είπε πως η Περιφέρεια Κρήτης στο παρελθόν είχε προσπαθήσει να «τρέξει» την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ με αυτοχρηματοδότηση, κίνηση που όμως τελικά δεν προχώρησε. Κλείνοντας την απάντηση του είπε πως η κατασκευή του δρόμου με παραχώρηση εξετάζεται από την Περιφέρεια δεν είναι όμως στις άμεσες προτεραιότητες της.

Από την πλευρά του Υπουργείου Υποδομών το θέμα της ολοκλήρωσης αναβάθμισης του ΒΟΑΚ σε κλειστό αυτοκινητόδρομο φαίνεται πως δεν είναι στις πρώτες προτεραιότητες και μάλιστα στο ΣΕΣ (νέο ΕΣΠΑ 2014-2020) δεν πρόκειται να διατεθούν σημαντικά κονδύλια σε αυτοκινητόδρομους αλλά περισσότερο σε σιδηρόδρομο.

Σε σχέση με την προώθηση της κατασκευής του με την μέθοδο της παραχώρησης το Υπουργείο έχει εξετάσει την ιδέα αλλά προς το παρόν δεν φαίνεται να προχωρά είτε με τον ένα είτε με τον άλλο τρόπο. Αρχική προτεραιότητα είναι η ομογενοποίηση των μελετών καθώς σήμερα ο ΒΟΑΚ δεν διαθέτει ολοκληρωμένες μελέτες για το συνολικό του μήκος. Να θυμίσουμε πως προ ημερών και ο κος Χρυσοχοϊδης μιλώντας για τον ΒΟΑΚ είχε πει μεταξύ άλλων πως "σκοπός μας είναι η ένταξη και κατασκευή ενός ολοκληρωμένου προγράμματος έργων στα πλαίσια των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, αναζητώντας όμως συγχρόνως και άλλους τρόπους χρηματοδότησης".

Τέλος αυτό που έγινε γνωστό είναι πως ο ΒΟΑΚ σχεδόν στο σύνολο του  θα αναβαθμιστεί με διαπλάτυνση του υπάρχοντος άξονα και μόνο σε κάποια μικρά τμήματα θα έχουμε νέα χάραξη. Ένα από τα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν για την μελλοντική αναβάθμιση του δρόμου είναι οι πολύ ακριβές τιμές της γης, κάτι που σημαίνει πανάκριβες απαλλοτριώσεις.

Συμπερασματικά το θέμα του ΒΟΑΚ φαίνεται πως οδεύει σε μεγάλες καθυστερήσεις  καθώς ο άξονας δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί εξ` ολοκλήρου με κάποιο χρηματοδοτικό  εργαλείο από το ΣΕΣ  και δεν πρόκειται να δούμε από τον Κίσσαμο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο ένα ολοκληρωμένο κλειστό ασφαλές αυτοκινητόδρομο, αφήνοντας την Κρήτη ίσως με τον χειρότερο οδικό άξονα της Ευρώπης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας