Τρίτη 11 Μαρτίου 2014

Νέα Οδός, ο χρυσοφόρος αυτοκινητόδρομος

Ο αυτοκινητόδρομος Νέα Οδός παρά το γεγονός πως είναι ο πιο πολυσύχναστος από όλους τους αυτοκινητόδρομους στην Ελλάδα ωστόσο είναι και ο πιο άγνωστος. Το παράδοξο αυτό γεγονός συμβαίνει γιατί η Νέα Οδός είναι κάτω από τη σκέπη της Ιόνιας Οδού.

Συγκεκριμένα, βάσει της δημοπράτησης ο ανάδοχος της Ιόνιας Οδού (τον οδικό άξονα Αντίρριο-Ιωάννινα) θα αποκτούσε και την Νέα Οδό (το οδικό τμήμα Μεταμόρφωση Αττικής-Σκάρφεια Φθιώτιδας). Ο λόγος είναι οικονομικός καθώς από μόνη της η Ιόνια Οδός προβλέπεται ζημιογόνα και κρίθηκε απααίτητη η προσθήκη του χρυσοφόρου τμήματος από την Αθήνα μέχρι τον Μαλιακό.

Το έργο είναι με τη μέθοδο της παραχώρησης και προβλέπει εκμετάλλευση από ιδιωτικές εταιρείες για χρονική περίοδο 30 ετών και μερική χρηματοδότηση από το Κράτος και από την παραχωρησιούχο εταιρεία.

Το έργο δημοπρατήθηκε το 2005 και η σύμβαση υπογράφηκε στα τέλη του 2006. Αφορά το τμήμα του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ μήκους περίπου 172,5 χλμ. με αρχή την περιοχή του Ανισόπεδου Κόμβου Μεταμόρφωσης (περιοχή Αττικής Οδού) έως την περιοχή της Σκάρφειας - μετά τα Καμένα Βούρλα - και το συνδετήριο κλάδο του ΠΑΘΕ Σχηματάρι – Χαλκίδα μήκους 11 χλμ. Αφορά τις Περιφέρειες Αττικής και Στερεάς Ελλάδας.

Ανάδοχο σχήμα είναι η κοινοπραξία των εταιριών ACS Group, FERROVIAL και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την επωνυμία ΝΕΑ ΟΔΟΣ ενώ το ο συνολικός προϋπολογισμός (που περιλαμβάνει και την κατασκευή της Ιόνιας Οδού) φτάνει στο ποσό των 1,18 δις ευρώ. Σύμφωνα με τα όσα ορίζει η σύμβαση παραχώρησης η χρηματοδότηση θα γίνει:
  • Με κεφάλαια του Δημοσίου (συμπεριλαμβανομένων των κεφαλαίων της Ε.Ε.) ύψους  360 εκατ. ευρώ.
  • Με ιδία κεφάλαια ύψους περίπου 198,6 εκατ. ευρώ.  
  • Με τραπεζικά κεφάλαια 662 εκατ. ευρώ περίπου.

Στον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ έχουν ολοκληρωθεί όλες σχεδόν οι προβλεπόμενες εργασίες αποπεράτωσης και αναβάθμισης και σήμερα είναι ένας από τους πλέον σύγχρονους και ασφαλείς αυτοκινητοδρόμους της χώρας. Τα  έργα ξεκίνησαν το 2007 αλλά από την αρχή αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις.

Η Νέα Οδός επένδυσε περίπου 200 εκατ. ευρώ, για την αναβάθμιση του οδικού τμήματος του ΠΑΘΕ από τη Μεταμόρφωση έως την Σκάρφεια για την αναβάθμιση του δρόμου. Στις εργασίες βελτίωσης  περιλαμβάνονται  μεταξύ άλλων διαπλατύνσεις του δρόμου ώστε να αποκτήσει χαρακτηριστικά σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, αλλαγή των στηθαίων ασφαλείας και νέα χάραξη στην περιοχή της Υλίκης, με στόχο την κατάργηση των γνωστών για την επικινδυνότητά τους στροφών.

Το έργο από τα τέλη του 2010 σταμάτησε λόγω των γνωστών προβλημάτων με τους αυτοκινητόδρομους με παραχώρηση. Τελικά στις αρχές Δεκεμβρίου υπογράηκαν οι νέες συμβάσεις και οι εργασίες είναι και πάλι ορατές. Στην περίπτωση της Νέας Οδού έχουμε ακόμα κάποια μικρά προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις που όμως δεν είναι ικανά να σταματήσουν τα έργα που πλέον προβλέπεται να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη του 2015.

Το Δημόσιο πάλι θα κληθεί να καταβάλει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ως αποζημίωση.

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
  • 350 χλμ., μονού κλάδου, νέου ασφαλτοτάπητα
  • 340 χλμ. με στηθαία ασφαλείας στην κεντρική νησίδα
  • 340 χλμ. περίφραξη ασφαλείας
  • 6,4 χλμ. νέου αυτοκινητόδρομου στην περιοχή της Υλίκης
  • 14 χλμ. αμφίπλευρης διαπλάτυνσης της παλαιάς Εθνικής Οδού στο τμήμα Ριτσώνα – Θήβα
  • 2.600 νέων πινακίδων σήμανσης
  • 21.360 τετραγωνικά μέτρα ηχοπετασμάτων
  • 10 άνω και κάτω διαβάσεων
  • 2 γεφυρών
  • 5 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ)
  • 3 Κέντρων Λειτουργίας και Συντήρησης
  • 3 Μετωπικών & 5 Πλευρικών σταθμών διοδίων

Το έργο περιλαμβάνεται στον Κατάλογο με τα Μεγάλα Υπό Κατασκευή Έργα στην Ελλάδα και η κατασκευή του έργου είναι σε εξέλιξη. Η χρονολογία συνολικής ολοκλήρωσης του για τα τέλη του 2015.

**Το έργο ανήκει διοικητικά στις Περιφέρειες Αττικής και Στερεάς Ελλάδας.

Πηγή: http://ypodomes.com/index.php/alles-upodomes/afieromata/item/24018-%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%82-%CE%BC%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CF%89%CE%BD-%CE%AD%CF%81%CE%B3%CF%89%CE%BD-%CE%BC%CE%B1%CF%81%CF%8414-%CE%BD%CE%AD%CE%B1-%CE%BF%CE%B4%CF%8C%CF%82-%CE%BF-%CF%87%CF%81%CF%85%CF%83%CE%BF%CF%86%CF%8C%CF%81%CE%BF%CF%82-%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%BF%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CE%B7%CF%84%CF%8C%CE%B4%CF%81%CE%BF%CE%BC%CE%BF%CF%82

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας