Πέμπτη 24 Ιουλίου 2014

Οι αιτίες που καθιστούν επωφελή για τον ΟΛΠ τη νέα σύμβαση με τη Cosco

Σήμερα συζητείται στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ η ολοκλήρωση του φιλικού διακανονισμού με την Cosco, προκειμένου να καταστεί εφικτή η νέα επένδυση, ύψους 230 εκατ. ευρώ στον προβλήτα ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ, που διαχειρίζεται η κινεζική εταιρεία.
Eφόσον περάσει από το δ.σ., τότε η σύμβαση οδηγείται στο Ελεγκτικό Συνέδριο και μετά, καλείται η γ.σ. του ΟΛΠ να την επικυρώσει.
Στη γενική συνέλευση θα διαπιστωθεί η τελική στάση του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο είναι και ο μεγαλομέτοχος του οργανισμού. Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ «φοβούνται» ότι, εξαιτίας της επίτευξης του φιλικού διακανονισμού, ενδέχεται η Cosco να μην καταθέσει δεσμευτική προσφορά για το 67% του ΟΛΠ, αλλά και ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον των άλλων «μνηστήρων» πιθανότατα θα ατονήσει, καθώς οι Κινέζοι γίνονται οι απόλυτοι κυρίαρχοι στα εμπορευματοκιβώτια.
Η συμφωνία προβλέπει, μεταξύ άλλων, την παράλληλη αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος που καταβάλλουν κάθε χρόνο οι Κινέζοι στον ΟΛΠ, μέχρις ότου η ανάπτυξη της χώρας επανέλθει στα επίπεδα του 2008, συν 2% ετησίως.
Αντί για το αντάλλαγμα, ο ΟΛΠ θα λαμβάνει το 24,5% των εσόδων της Cosco (η θυγατρική στην Ελλάδα λέγεται ΣΕΠ) από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η κινεζική εταιρεία.
Σύμφωνα με στελέχη του ΟΛΠ, ο φιλικός διακανονισμός είναι επικερδής για τον οργανισμό, διότι:
(α) η επένδυση θα ανέλθει σε 230 εκατ. ευρώ.
(β) η καθαρή αξία της σύμβασης παραχώρησης θα ανέλθει, όταν ολοκληρωθεί η επένδυση, σε 860 εκατ. ευρώ κατά το απαισιόδοξο σενάριο και σε 1,084 δισ. στο αισιόδοξο σενάριο, από 498 εκατ. ευρώ που ήταν κατά την έναρξη της αρχικής σύμβασης. Διεθνείς μέτοχοι του ΟΛΠ Α.Ε. αναβιβάζουν πλέον τη συνολική αξία του οργανισμού στο ποσό του 1,8 έως 2,00 δισ. ευρώ.
(γ) Εφόσον το ποσοστό εσόδων του ΟΛΠ Α.Ε. (24,5% από το 2017) παραμένει σταθερό, τότε η αύξηση των κινήσεων από 3,7 εκ. TEU σε 6,2 TEU σημαίνει σχεδόν διπλασιασμό των εσόδων του.
(δ) Ήδη από το 2013 το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα είναι μικρότερο του μεταβλητού.
(ε) Στο σχέδιο αναβαθμίστηκε η έννοια του ελάχιστου εγγυημένου φορτίου, κάτω του όγκου του οποίου η ΣΕΠ Α.Ε. θα καταβάλλει penalties για κάθε υπολειπόμενο TEU (22 ευρώ το TEU). Η ετήσια εγγυημένη δυναμικότητα αυξάνεται στα 4.750.000 TEU.   
(στ) Ο Προβλήτας Πετρελαιοειδών χρηματοδοτείται και κατασκευάζεται από τη ΣΕΠ Α.Ε., αλλά παραμένει υπό την εκμετάλλευση του ΟΛΠ Α.Ε.       
(ζ) Με το έργο αυτό και το νέο εξοπλισμό, το λιμάνι του Πειραιά θα μπορεί πλέον να υποδέχεται πλοία containers νέας τεχνολογίας (15.000 – 18.000 TEU), τα οποία τώρα δεν μπορούν να εξυπηρετούνται στις Προβλήτες του ΟΛΠ Α.Ε. και της ΣΕΠ Α.Ε.
(η) Η ΣΕΠ Α.Ε. θα καταθέσει ή θα επεκτείνει νέες εγγυητικές επιστολές για την καλή εκτέλεση του έργου.
Η νέα επένδυση θα καταστήσει το λιμάνι του Πειραιά μέσα στα δύο - τρία μεγαλύτερα της Ανατολικής Μεσογείου και μέσα στην πεντάδα της Ευρώπης. Και αυτό, διότι η δυναμικότητα των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ θα φτάσει τα 6,2 εκατ. teu, ενώ μαζί με τον προβλήτα Ι του ΟΛΠ θα φτάσει τα 7,2 εκατ. teu.
Σε περίπτωση, μάλιστα, που η Cosco πλειοδοτήσει στο διαγωνισμό για την απόκτηση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ και υπάρξουν συνέργειες ανάμεσα και στους τρεις προβλήτες, η δυνατότητα συνολικής διακίνησης μπορεί να φτάσει τα 7,7 εκατ. teu ετησίως.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας