Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου 2014

Το μεγάλο στοίχημα της Ελλάδας στην αναβάθμιση των δικτύων μεταφορών



Έως το 2030 θα έχει αναμορφωθεί το δίκτυο μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό ελπίζει η ΕΕ, η οποία κάλεσε τα κράτη-μέλη να προτείνουν, μέχρι τις 26 Φεβρουαρίου, σχέδια για την αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων, ύψους 11,9 δισ. ευρώ, με σκοπό τη βελτίωση των ευρωπαϊκών μεταφορικών συνδέσεων.

Η Ελλάδα μπορεί να επωφεληθεί κοινοτικών κονδυλίων ύψους 580 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο του ανατολικού διαδρόμου που ξεκινάει από τη βόρεια Γερμανία και φτάνει στον Πειραιά και την Κύπρο.

Ανάμεσα σε άλλα έργα, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει πόρους για έργα στο νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι, για τα λιμάνια Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου και Πάτρας, για τη σιδηροδρομική Εγνατία, καθώς και για διασυνοριακά τμήματα οδικών αξόνων που συνδέουν τη χώρα μας με γειτονικές χώρες.

Το CEF Μεταφορών θα απορροφήσει χρηματοδοτικούς πόρους 26,2 δισ. ευρώ, το διάστημα 2014-2020. Από το σύνολο των πόρων, 14,9 δισ. ευρώ είναι διαθέσιμα για όλα τα κράτη της Ε.Ε., ενώ ποσό 11,3 δισ. ευρώ πρόκειται να καλύψει δράσεις στις επιλέξιμες χώρες του Ταμείου Συνοχής.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως αναφέρθηκε στην Αθήνα από τον κ. Αλ. Σωτηρίου, στέλεχος της γραμματείας της Ε.Ε., στη χώρα μας χρηματοδότηση θα μπορούσαν να λάβουν τα εξής σχέδια:

-Αναβάθμισης του οδικού άξονα Βιντίν - Θεσσαλονίκη - Αθήνα.

-Αναβάθμισης υποδομών στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Αθήνας και της Πάτρας.

-Σιδηροδρομικός άξονας Αθήνα - Πάτρα.

-Οδικό δίκτυο Ιωάννινα - Κακαβιά.

-Οδικός άξονας Κλειδί - Πολύκαστρο, Εύζωνοι.

-Οδικός άξονας Σέρρες - Προμαχώνας - ελληνοβουλγαρική μεθόριος.

-Οδικός άξονας Αλεξανδρούπολη - Κήποι - ελληνοτουρκική μεθόριος.

-Σιδηροδρομικό δίκτυο Εγνατίας Οδού.

Τα σχέδια θα χρηματοδοτηθούν με ευρωπαϊκά κονδύλια, αλλά παράλληλα πρέπει να συνεισφέρουν και τα κράτη-μέλη στην υλοποίησή τους. Οι επιλεγείσες προτάσεις και τα ποσά που θα διατεθούν ανά σχέδιο θα ανακοινωθούν το καλοκαίρι του 2015.

Η χρηματοδότηση είναι επικεντρωμένη στους εννέα κύριους διαδρόμους μεταφορών, οι οποίοι στο σύνολό τους συνθέτουν ένα κεντρικό δίκτυο μεταφορών που θα δώσει νέα πνοή στην οικονομία της ενιαίας αγοράς.

Βασικός στόχος είναι η εξάλειψη των σημείων κυκλοφοριακής συμφόρησης, η ριζική αλλαγή των συνδέσεων Ανατολής - Δύσης και ο εξορθολογισμός των διασυνοριακών μεταφορών για τις επιχειρήσεις αλλά και τους πολίτες της Ε.Ε.

Παρότι η χρηματοδότηση της Ε.Ε. για τις μεταφορές έχει τριπλασιαστεί και φτάνει τα 26 δισ. ευρώ για την περίοδο 2014-2020, εντούτοις τα κονδύλια αυτά θα μπορέσουν να καλύψουν ένα μικρό μόνο μέρος των πραγματικών αναγκών.

Οι ανάγκες σε χρηματοδοτικούς πόρους για τη δημιουργία ενός δικτύου μεταφορών, με καλές επιδόσεις, υπολογίζεται ότι είναι πολλαπλάσιες. Ειδικότερα εκτιμάται ότι το κόστος των υποδομών στην Ενωση για την αντιμετώπιση της ζήτησης μεταφορών ανέρχεται σε περισσότερα από 1,5 τρισ. ευρώ για την περίοδο 2010-2030!

Μόνον, η ολοκλήρωση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) υπολογίζεται ότι απαιτεί περίπου 550 δισ. ευρώ έως το 2020, εκ των οποίων 215 δισ. ευρώ μπορούν να διατεθούν για την εξάλειψη των κύριων σημείων συμφόρησης.

Να σημειωθεί ότι, στα ποσά αυτά, δεν περιλαμβάνονται οι επενδύσεις σε οχήματα, εξοπλισμό και υποδομές χρέωσης, για τις οποίες ενδέχεται να απαιτηθούν 1 τρισ. ευρώ επιπλέον.

Συνδυασμένες μεταφορές, με κομβικό σημείο τον σιδηρόδρομο

Το νέο κεντρικό δίκτυο μεταφορών, που πρέπει να υλοποιηθεί έως το 2030, δίνει έμφαση στις συνδυασμένες μεταφορές, αναδεικνύοντας τον κομβικό ρόλο του σιδηρόδρομου. Αναλυτικότερα προβλέπεται ότι θα συνδέει:

-94 μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια με το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο,

-38 κύριους αερολιμένες με σιδηροδρομικές συνδέσεις με μεγάλες πόλεις,

-15.000 χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου αναβαθμισμένου σε γραμμές υψηλής ταχύτητας και

-35 διασυνοριακά έργα για τη μείωση των κυκλοφοριακών συμφορήσεων.

Αναδεικνύοντας τη σημασία των μεταφορών στην ευημερία των κρατών ο αρμόδιος αντιπρόεδρος της Κομισιόν Σίιμ Κάλας κάλεσε τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. να αξιοποιήσουν την ευκαιρία χρηματοδότησης, ώστε να αποκτήσουν καλύτερες συνδέσεις.

Πηγή: http://www.metaforespress.gr/o-dragster/item/8792-to-megalo-stoixima-tis-elladas-stin-anavathmisi-ton-diktyon-metaforon.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας