Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014

Αεροπορικές μεταφορές φορτίου: Παγκόσμιες τάσεις, τοπικές ευκαιρίες



Η ΙΑΤΑ (International Air Transport Association) ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της ετήσιας στατιστικής μελέτης WATS για το 2013. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, οι παγκόσμιες αεροπορικές μεταφορές φορτίου (air cargo) αυξήθηκαν κατά 1,8% την περασμένη χρονιά, αριθμός που αντιστοιχεί σε περισσότερους από 48 εκατομμύρια τόνους φορτίου.

Στην κορυφή βρέθηκε - για μια ακόμα χρονιά - η FedEx, που διακίνησε 7,1 εκατομμύρια τόνους φορτίου, σχεδόν τον διπλάσιο όγκο από την επόμενη στη σειρά εταιρεία. Σύμφωνα δε με τον Tony Tyler, Διευθύνοντα Σύμβουλο της IATA, οι αερομεταφορές αφορούν το 3,4% του παγκόσμιου ΑΕΠ, ενώ διατηρούν 58,1 εκατομμύρια θέσεις εργασίας.

Στη «γειτονιά» μας, η Ε.Ε. έχει εκπονήσει μελέτη και χάρτη προς «Ενιαίο Ευρωπαϊκό Χώρο Μεταφορών» έως το 2050, που προβλέπει, μεταξύ άλλων, πλήρη εκσυγχρονισμό του ευρωπαϊκού συστήματος ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας (SESAR) έως το 2020, ο οποίος θα οδηγήσει στον ευρωπαϊκό ενιαίο ουρανό, με βραχύτερες και ασφαλέστερες αεροπορικές μετακινήσεις και μεγαλύτερη χωρητικότητα.

Το σχέδιο σημειώνει πως, εντός της Κοινότητας, στις μεταφορές απασχολούνται απευθείας περισσότερα από 10 εκατομμύρια άτομα, ο δε κλάδος αντιπροσωπεύει περίπου το 5% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ).

Αναμφισβήτητα, πρόκειται για έναν κλάδο με δυναμική και προοπτική, που μπορεί να συμβάλλει, όχι μόνο στην εισαγωγή υπηρεσιών και συναλλάγματος, αλλά και στην στήριξη άλλων κλάδων, όπως η μεταποίηση, οι εξαγωγές, η βιομηχανία αλλά και η μικρή επιχείρηση.

Σε μια πιο κοντινή θεώρηση, το νέο σχέδιο νόμου για την Εφοδιαστική Αλυσίδα προχωρεί τον εκσυγχρονισμό του συστήματος μεταφορών και logistics στην Ελλάδα, φέρνοντας πιο κοντά το όραμα για ανάδειξη της χώρας μας σε διαμετακομιστικό κόμβο, που θα λειτουργεί, όχι μόνο ανταγωνιστικά, αλλά και περιβαλλοντικά υπεύθυνα.

Λίγες οι εμπορευματικές πτήσεις στην Ελλάδα

Η Ελλάδα διαθέτει 40 αεροδρόμια, με τον ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος» να έχει «τη μερίδα του λέοντος», τόσο στις εμπορευματικές, όσο και στις επιβατικές πτήσεις, ακολουθούμενος από τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης και Ηρακλείου Κρήτης.

Την ίδια στιγμή, εκτιμάται πως μόλις ένα 9% των πτήσεων είναι εμπορευματικές. Αριθμός, όχι και τόσο ικανοποιητικός όταν, σε όλον τον κόσμο, το 1/3 των εμπορικών αγαθών διακινείται, μέσω αέρος (βάσει αξίας – στοιχεία ΙΑΤΑ).

Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) και την ανάλυση του Ινστιτούτου Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, για το πρώτο εξάμηνο του 2014, οι ελληνικές εξαγωγές εμπορευματικών συναλλαγών κατέγραψαν πτώση κατά 4,6% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2013.

Ακόμα και προϊόντα απαράμιλλης αξίας και μοναδικής ποιότητας σημειώνουν πτώση. Ενδεικτικά αναφέρουμε το ελληνικό ελαιόλαδο, του οποίου οι πωλήσεις στις διεθνείς αγορές σημείωσαν κάμψη κατά 68,6%!

Ανεκμετάλλευτες οι υποδομές της χώρας

Είναι ο κλάδος των μεταφορών ανταγωνιστικός στις υπηρεσίες που παρέχει; Πέραν της στρατηγικής της γεωγραφικής θέσης και της εγγύτητας του ΔΑΑ με το λιμάνι του Πειραιά, η χώρα διαθέτει επίσης υποδομές, μέχρι στιγμής ανεκμετάλλευτες, για τη στήριξη των αεροπορικών μεταφορών φορτίου, αλλά και για τη διαχείριση αποθήκευσης και logistics.

Ο κλάδος έχει επιχειρήσεις που έχουν επενδύσει συστηματικά και σοβαρά στην καινοτομία, στην πληροφορική τεχνολογία και τις πράσινες, βιώσιμες μεταφορές. Ο κλάδος μας έχει και αμιγώς ελληνικών συμφερόντων επιχειρήσεις που λειτουργούν, με παγκόσμια πρότυπα και είναι άκρως ανταγωνιστικές. Δεν λείπει ούτε η τεχνογνωσία – εταιρείες, όπως η Ορφεύς Βεϊνόγλου δραστηριοποιούνται στις διεθνείς μεταφορές σχεδόν έναν αιώνα.

Η FedEx, που έχει το μεγαλύτερο μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς στη διακίνηση air cargo, διαθέτει τις υπηρεσίες της στα δύο μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ελλάδας, μέσω της επίσημης αντιπροσώπου της, Orbit Couriers, θυγατρικής του Ομίλου Βεϊνόγλου.

Ειδικά, οι αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές συνδέονται με επιπλέον αξία επί του προϊόντος: ταχύτερη παράδοση, παράδοση «πόρτα-πόρτα», ασφάλεια στη μεταφορά, εγγυημένος χρόνος παράδοσης, εντοπισμός (tracking) ακόμα και μέσω κινητού τηλεφώνου και πολλά άλλα, με καινοτομίες στην υπηρεσία του τελικού καταναλωτή. Έχουν δηλαδή όλα τα στοιχεία μιας άριστης υπηρεσίας.

Οι λόγοι της γενικής κάμψης στην τοπική αγορά είναι πολλοί και σύνθετοι και είναι αδύνατο να αναλυθούν εδώ. Υπάρχει όμως μια ξεκάθαρα αυξητική διεθνής τάση, που υπονοεί ευκαιρίες για τη χώρα και τον κλάδο.

Πέραν των προκλήσεων, που διαφαίνεται πως θα συνεχίσουν να ταλανίζουν την αγορά και τον κλάδο για αρκετά χρόνια ακόμα, οι αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές έχουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που απαιτούνται για να είναι οι επιχειρήσεις ανταγωνιστικές και επιτυχημένες στον διεθνή στίβο.

Η Ελλάδα εξακολουθεί να παράγει κορυφαία και μοναδικά –από πλευράς ποιότητας- προϊόντα: τρόφιμα, ποτά, καλλυντικά, είδη μόδας κ.α. Η συνεργασία των παραγωγών, κατασκευαστών και μεταποιητών με αξιόπιστες εταιρείες αεροπορικής μεταφοράς θα βοηθούσε να διατεθούν τα προϊόντα σε όλον τον κόσμο, με ανταγωνιστικούς όρους μεταφοράς και παράδοσης. Είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να αφήσουμε να πάει χαμένη.

Δημήτρης Κατσαδάκης

(αντιπρόεδρος Δ.Σ. της Orbit Couriers, η οποία αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα τη FedΕx)

Πηγή: http://www.metaforespress.gr/gnomh/item/9489-aeroporikes-metafores-fortiou-pagkosmies-taseis-topikes-efkairies.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας