Παρασκευή 26 Δεκεμβρίου 2014

Όταν οι Ρουμάνοι "ξεπερνούν" την Ελλάδα στις εμπορευματικές μεταφορές

Πριν από κάποιους… αιώνες, το έκαναν καλά οι Ίωνες. Τώρα, οι Έλληνες εφοπλιστές, χωρίς όμως η χώρα να αποκομίζει τα μέγιστα οφέλη, καθώς τα περισσότερα ελληνόκτητα πλοία φέρουν ξένες σημαίες, με έδρα στο εξωτερικό.   
Σήμερα - περισσότερο από ποτέ - έχουν ωριμάσει οι συνθήκες, ώστε η Ελλάδα να εκμεταλλευτεί τη γεωγραφική της θέση, αναβαθμίζοντας το ρόλο της στις εμπορευματικές μεταφορές της ευρύτερης περιοχής.  
Η φυσική θέση της χώρας, στον θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις αγορές της Ασίας με εκείνες της Ευρώπης, μέσω της διώρυγας του Σουέζ, αποτελεί σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα.
Ωστόσο, δεν είναι μόνο οι μεγάλες εμπορευματικές ροές Ανατολής - Δύσης. Η διαμεταφορά (transipment) container μεταξύ των λιμένων της Μεσογείου και του Εύξεινου Πόντου, η διασύνδεση με την Αφρική, η ενδοχώρια χερσαία μεταφορά με τρένο ή οδικώς στα Βαλκάνια, αλλά και οι εσωτερικές θαλάσσιες μικρές διαδρομές, μπορούν να αποτελέσουν αγορές για πολλά από τα λιμάνια της χώρας.
Πλεονέκτημα η γεωγραφική θέση, αλλά δεν φτάνει…
Σύμφωνα με την 3η πανελλαδική έρευνα της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL), η οποία πραγματοποιήθηκε με στόχο την εξωστρέφεια και την ανάπτυξη ελληνικών επιχειρήσεων στην ευρύτερη περιοχή (Βαλκάνια, Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική), η Ελλάδα παρουσιάζει μέτριες επιδόσεις στην παγκόσμια αγορά logistics και βρίσκεται στην 44η θέση, με βάση το δείκτη LPI, πάνω από τη Βουλγαρία και κάτω από τη Ρουμανία και την Τουρκία, που βρίσκονται στην 40ή και την 30ή θέση αντίστοιχα.
Πρόκειται για έναν κλάδο, που όλοι συμφωνούν, ότι μπορεί να αποτελέσει ένα από τα οχήματα για την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση. Σύμφωνα με την έρευνα, η αγορά της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας, στην οποία εντάσσονται όλοι οι εμπλεκόμενοι κλάδοι, έχει συμμετοχή 10,8% στο ΑΕΠ.
Πλέον, η Ελλάδα χρειάζεται να κινηθεί με μεγαλύτερη ταχύτητα, ώστε να ολοκληρωθούν οι κρίσιμες υποδομές (σιδηροδρομικές, οδικές, λιμενικές) και να εφαρμόσει το θεσμοθετημένο θεσμικό πλαίσιο, που άρει σειρά στρεβλώσεων, οι οποίες, έως σήμερα, ταλανίζουν τον κλάδο, όπως, π.χ., χωροταξικά και πολεοδομικά προβλήματα.
Μόλις στο 20% το οutsourcing υπηρεσιών logistics
Σύμφωνα με τις μελλοντικές τάσεις που καταγράφονται στην έρευνα της ΕΕL, οι συνέργιες αναμένεται να ενταθούν βραχυπρόθεσμα, αλλά και οι τεχνολογίες αιχμής (RFID, cloud computing, big data analysis), ενώ οι «πράσινες» πρωτοβουλίες (μείωση κόστους ενέργειας, χλμ. με έξυπνη δρομολόγηση, συμφορτώσεις, φορτηγά Euro V & VI, ή LPG, CNG) κατακτούν έδαφος, αναγνωρίζοντας τα αντίστοιχα οικονομικά οφέλη.
Πάντως, σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ευρώπη, το οutsourcing υπηρεσιών logistics παραμένει, στην Ελλάδα, σε χαμηλά επίπεδα. Ενδεικτικά, μόλις το 20% των μεταφερόμενων τόνων μεταφέρθηκε, με εξ ολοκλήρου ανάθεση σε τρίτους και σχεδόν το 30% ενδοεπιχειρησιακά, όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη αγγίζει το 80%. Ωστόσο, συνεπεία αυτού, τα περιθώρια ανάπτυξης είναι πολύ μεγάλα.
Στο σημείο αυτό εντοπίζονται και… εσωτερικές παθογένειες, λόγω του κατακερματισμού των εταιρειών logistics, σε μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων μικρού μεγέθους, με ελάχιστα περιθώρια επενδύσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας