Δευτέρα 13 Ιουλίου 2015

«Σειρήνες» από Κύπρο, Μάλτα, Σιγκαπούρη και Ντουμπάι στους Έλληνες εφοπλιστές

Ούτε Grexit θέλουν, αλλά ούτε αύξηση της φορολογίας που «απαιτούν» οι δανειστές. Ο λόγος για τους Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι – το τελευταίο διάστημα – δέχονται προτάσεις για μετεγκατάσταση έδρας σε Κύπρο, Μάλτα, Σιγκαπούρη, Ντουμπάι, κ.α.
Του Φώτη Φωτεινού
Μάλιστα, φημολογείται ότι 2-3 μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν αποφασίσει να μεταφερθούν στην Κύπρο, εξέλιξη – αν μη τι άλλο – αρνητική.     
Οι ανωτέρω χώρες, εκτός από ανταγωνιστικό φορολογικό πλαίσιο, προσφέρουν «οικονομική και πολιτική σταθερότητα» και επιπλέον κίνητρα, όπως μικρότερες ασφαλιστικές εισφορές ή τέλη.

Τα κελεύσματα που δέχονται οι ελληνικές ναυτιλιακές αποτελούν απόρροια της πίεσης των δανειστών της Ελλάδας για την επιπλέον φορολόγησή τους.
Άλλωστε, αποτελεί κοινή εκτίμηση ότι ευθέως ανταγωνιστικά εθνικά επιχειρηματικά συμφέροντα και κυρίως γερμανικά και ολλανδικά, επιθυμούν να αποδυναμώσουν την ελληνική ναυτιλία, που μεγεθύνεται συνεχώς εις βάρος τους.
Στις πιέσεις αυτές ενέδωσε η ελληνική κυβέρνηση, αφού η αύξηση του φόρου των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και η κατάργηση σειράς προνομίων του εφοπλιστικού κεφαλαίου περιέχονται στην ελληνική πρόταση, που κατατέθηκε προς τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM).
«Τα έσοδα από την ελληνική ναυτιλία και την παραναυτιλία, είναι οξυγόνο για την ανύπαρκτη οικονομία μας. Μόνο να αναλογιστεί κανείς την απώλεια εσόδων από την πληρωμή των ναύλων, μισθών και άλλων κινήσεων που έχουν παγώσει, εύκολα αντιλαμβάνεται το μέγεθος της ζημιάς.
Και δεν είναι μόνο αυτό. Έχουν παγώσει κάθε μορφής πληρωμές από προμηθευτές, εμπόρους, επιχειρηματίες. Οι τράπεζες από το ναυτιλιακό χώρο, πλέον, δεν εισπράττουν τίποτα.Οι μισθοί των ναυτικών και των εργαζομένων στις ναυτιλιακές εταιρείες δεν κατατίθενται σε κανένα λογαριασμό. Πλήρες πάγωμα.
Επιστέγασμα βέβαια όλων των καταστροφικών συμβάντων, είναι ηεπερχόμενη απώλεια της ελληνικής σημαίας από τα ελληνόκτητα πλοία και η άτακτη φυγή των ναυτιλιακών εταιρειών εκτός Ελλάδος», επισήμανε, σε πρόσφατη ανακοίνωση, η ΠΕΠΕΝ.
Τα (αντ)επιχειρήματα της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, όπως υπογραμμίζεται στην τελευταία έκθεση της ΕΕΕ, συνεισέφερε στην οικονομία της χώρας, με αύξηση κατά 9,04% του ναυτιλιακού συναλλάγματος και συμφωνία προαιρετικής εισφοράς 420 εκατομμυρίων ευρώ που κατανέμονται στα έτη 2013-2016.
Επιπροσθέτως, από το 2013 επιβάλλεται ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας επί πλοίων ξένης σημαίας που λειτουργούν/διαχειρίζονται από γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα (μετά από αφαίρεση της ενδεχόμενης πληρωμής φορολογίας των ανωτέρω πλοίων στη χώρα της σημαίας τους). Ο φόρος υπολογίζεται επί τη βάσει των ίδιων κριτηρίων, τιμών και κλιμάκων που εφαρμόζονται στα πλοία ελληνικής σημαίας.

«Σε εθνικό επίπεδο, με την οικονομική κρίση στη χώρα μας να συνεχίζεται, το φθινόπωρο του 2014 ολοκληρώθηκε με αρκετή καθυστέρηση – όχι λόγω δικής μας υπαιτιότητας – η διαδικασία για την υλοποίηση της εθελοντικής συνεισφοράς της ναυτιλίας στα δημοσιονομικά έσοδα της χώρας, μέσω του διπλασιασμού της φορολογίας των πλοίων υπό ελληνική και ξένη σημαία που έχουν διαχειριστική έδρα στην Ελλάδα.
Ειδικότερα, η Βουλή των Ελλήνων επικύρωσε την 1η Οκτωβρίου 2014, με σχετικό Νόμο τη συμφωνία της ναυτιλιακής μας κοινότητας με το Κράτος, μια νομοθετική πράξη ιστορικής σημασίας, αφού στην αιτιολογική της έκθεση αναγνωρίζεται το θεσμικό πλαίσιο του τομέα μας, ο πυρήνας του οποίου κατοχυρώνεται από το 1975 στο Ελληνικό Σύνταγμα.
Ο καθολικός και άμεσος τρόπος με τον οποίο ανταποκρίθηκε το συντριπτικό ποσοστό της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, καλύπτοντας πλήρως τους εισπρακτικούς στόχους για το πρώτο φορολογικό έτος, απέδειξε έμπρακτα την αποφασιστικότητα του κλάδου να στηρίξει την πατρίδα στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνει, αλλά και τη σύμπνοια και τη συλλογικότητα των αποφάσεων που τον χαρακτηρίζουν», επισημαίνει η ΕΕΕ.
Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα μια σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων του ελληνικού κράτους. Τα μέτρα αυτά ισοδυναμούν μεοκταπλάσια και πλέον αύξηση των φορολογικών εσόδων της Ελλάδας από τη ναυτιλία,πέραν των ουσιαστικών και αναντικατάστατων συνεισφορών στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με την Ενωση.
Είναι αξιοσημείωτο ότι το σύστημα φόρου χωρητικότητος αποτελεί παγκόσμιο σύστημα φορολογίας της ναυτιλίας και εφαρμόζεται από τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά και άλλα κράτη. «Δεν πρόκειται για ιδιαίτερη κατηγορία φόρου, αλλά για εναλλακτικό τρόπο υπολογισμού των φορολογικών υποχρεώσεων των ναυτιλιακών εταιρειών. Συνεπώς, η Ελλάδα δεν αποτελεί κατά κανένα τρόπο εξαίρεση επί του θέματος», καταλήγει η ΕΕΕ.
Μόνο 798 πλοία, επί συνόλου 3.885, έχουν ελληνική σημαία
Παρά την ύφεση, την υπερπροσφορά χωρητικότητας, την ασταθή ναυλαγορά, τη μειωμένη πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση, το 2014 οελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε σε χωρητικότητα (dwt) και ελάχιστα μειώθηκε σε αριθμό πλοίων, σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση 2014 - 2015 της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Ειδικότερα, στα τέλη του 2014, τοελληνικό νηολόγιο αριθμούσε 798 πλοία (χωρητικότητας άνω των 1.000 gt) που ισοδυναμούσαν με 42.237.574 gt.
Ηελληνόκτητη ναυτιλίαπαρέμεινε στην πρώτη θέση διεθνώς.  Ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 3.885 πλοία (άνω των 1.000 gt) με 284,77 εκατομμύρια dwt, αντιπροσωπεύοντας το 17% της παγκόσμιας χωρητικότηταςσε dwt.
Η ελληνική σημαία κατέχει την έβδομη θέση στη διεθνή κατάταξη (σε dwt) και τη δεύτερη στην ΕΕ (σε gt).
Ο ελληνόκτητος στόλος υπό σημαίες κρατών μελών της ΕΕ αντιπροσωπεύει το 46,48% της κοινοτικής χωρητικότητας (σε dwt).
Επιπροσθέτως, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 26,49% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων (αργού πετρελαίου), το 18,82% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών μεταφοράς φορτίων χύδην σε χωρητικότητα dwt και το 14,28% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών/παραγώγων πετρελαίου σε χωρητικότητα dwt (εξαιρουμένων των υπό ναυπήγηση πλοίων).

Πηγή: http://www.metaforespress.gr/naftilia/item/11957-seirines-apo-kypro-malta-sigkapoyri-kai-doumpai-stous-ellines-efoplistes.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας