Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2015

«Χτύπημα» της Γ.Γ. Εσόδων στη φορολόγηση των μεταφορικών εταιρειών. Η αντίδραση του ΠΣΧΕΜ

Νέο «χτύπημα», αυτή τη φορά φορολογικό, δέχονται οι μεταφορείς από εγκύκλιο της Γ.Γ. Εσόδων.
Η εγκύκλιος αυτή, όπως επισημαίνει το ΠΣΧΕΜ, αλλά και άλλες ομοσπονδίες ΦΔΧ, θίγει τον ιδιότυπο εταιρικό τύπο, όπως είναι οι ΙΜΕ - ΕΠΕ, που σχεδιάστηκε και ψηφίστηκε με το νόμο 383/1976, με επιδίωξη τη δημιουργία οργανωμένων επιχειρήσεων μεταφορών και αντιστοίχως τη μείωση του αριθμού των μεμονωμένων αυτοκινητιστών.
Η επιστολή του ΠΣΕΧΜ και των ομοσπονδιών ΦΔΧ
Η έκδοση της ανωτέρω σχετικής εγκυκλίου της πρώην Γενικής Γραμματέως Δημοσίων Εσόδων κας. Αικατερίνης Σαββαΐδου αποτέλεσε μια δυσάρεστη έκπληξη και ένα ακόμη ισχυρό πλήγμα στον ήδη καθημαγμένο κλάδο μας, ο οποίος δυστυχώς για μια ακόμη φορά αιφνιδιάστηκε καθώς θίγεται τον ιδιότυπο εταιρικό τύπο, όπως είναι οι ΙΜΕ που σχεδιάστηκε και ψηφίστηκε με το νόμο 383/1976 με επιδίωξη τη δημιουργία οργανωμένων σοβαρών επιχειρήσεων μεταφορών και αντιστοίχως την μείωση του αριθμού των μεμονωμένων αυτοκινητιστών, (αυτοαπασχολούμενων), όπως εύγλωττα και γλαφυρά περιγράφεται στο τμήμα της εισηγητικής έκθεσης του νόμου την οποία επισυνάπτουμε.

Οι ΙΜΕ είναι απολύτως προσαρμοσμένες στις ανάγκες των οδικών μεταφορέων εμπορευμάτων γι΄αυτό τις επέλεξαν σε ποσοστό άνω του 80% οι μεμονωμένοι μεταφορείς και λειτουργεί επιτυχώς επί 39 συναπτά έτη.
Την διατήρηση των ΙΜΕ και μάλιστα με κίνητρα υποστήριξε στη Βουλή στο υπό ψήφιση τότε σχέδιο νόμου και μετέπειτα του νόμου 3887/2010, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ κος Δημήτρης Παπαδημούλης. (Συνεδρίαση Λ Τρίτη 21/09/2010, σελ. 1699 επισυνάπτουμε από τα πρακτικά της Βουλής αυτούσιες τις επισημάνσεις του κου Παπαδημούλη.
Η διαφορά των ΙΜΕ από τις άλλες μορφές εταιρειών είναι ότι δίνει τη δυνατότητα στους μεμονωμένους αυτοκινητιστές να οργανωθούν σε ένα εταιρικό σχήμα με άλλους αυτοκινητιστές, (αυτοαπασχολούμενους), προκειμένου να προσφέρουν οργανωμένα καλύτερες μεταφορικές υπηρεσίες παρέχοντας στην ΙΜΕ μόνο το δικαίωμα εκμετάλλευσης του φορτηγού και όχι την κυριότητα.
Άλλωστε, γι’ αυτό ονομάστηκε (ΙΔΙΟΤΥΠΗ), γιατί επιτρέπει στους εταίρους να διατηρούν την κυριότητα, καλύπτοντας το λεπτό σημείο του αυτοκινητιστή που είναι δεμένος με το αυτοκίνητό του και παράλληλα να φορολογούνται ως μεμονωμένοι, αφού η ΙΜΕ καταχωρεί στα διπλογραφικά βιβλία της ως έσοδα, τα κόμιστρα από τις μεταφορές και ως έξοδα μόνο τα έξοδα διαχείρισης, τα διόδια, τα ναύλα των πλοίων και τα ενοίκια.
Το λογιστικό αποτέλεσμα μετά την εκκαθάριση μεταξύ εσόδων και εξόδων των ΙΜΕ, μοιράζεται στους εταίρους κάθε μήνα.
Οι εταίροι διατηρούν βιβλία εσόδων – εξόδων και καταχωρούν σε αυτά ως κέρδη την διαφορά μεταξύ εκκαθαρίσεων και εξόδων δηλαδή όλα τα έξοδα που τους αφορούν όπως: καύσιμα, συνεργεία, ανταλλακτικά, συντήρηση, ασφάλιστρα, τέλη κυκλοφορίας, μισθοί, αποσβέσεις φορτηγού κλπ. (ΠΟΛ 1206/31/05/1993, και ΠΟΛ. 147/1978).   
Αλλά και το σκεπτικό της εγκυκλίου Αριθμ. Πρωτ. ΔΕΑΦ 1137818. ΕΞ 2015/21/10/15, που αφορά την φορολογική μεταχείριση των ΙΜΕ του ν.383/1976, δεν μπορεί να ισχύσει γιατί αναφέρεται στην απαγόρευση ίδρυσης νέων ΙΜΕ βάση του νόμου 3887/2010, και όχι  στο πραγματικό γεγονός αν και το αναφέρει η εγκύκλιος ότι οι ΙΜΕ εξακολουθούν μέχρι το 2022 να λειτουργούν με την ίδια νομική μορφή του νόμου 383/1976, άρα ισχύει το προηγούμενο φορολογικό καθεστώς που έχει κριθεί τόσο από μελέτες του Υπουργείου Οικονομικών βάση των οποίων εκδόθηκαν εγκύκλιες οδηγίες, όσο και από γνωμοδοτήσεις του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Την βεβαιότητα ότι για τις ΙΜΕ ισχύει το ίδιο φορολογικό καθεστώς και μετά την ψήφιση του νόμου 4172/13, αποδεικνύει το γεγονός ότι το σύνολο των φοροτεχνικών και των λογιστών της χώρας υπέβαλλαν δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ με το καθεστώς αυτό για τη χρήση 2014.
Το ίδιο ισχύει και για τη χρήση 2015, όπου οι δηλώσεις ΦΠΑ έχουν υποβληθεί με το ίδιο καθεστώς αλλά και από πλευράς εσόδων το Δημόσιο με το υπάρχων καθεστώς εισπράττει περισσότερα χρήματα γιατί οι εταίροι δεν φορολογούνται ως μισθωτοί, αλλά φορολογούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες από το πρώτο ευρώ συν το τέλος επιτηδεύματος.
Από τα ανωτέρω, προκύπτει ότι η εγκύκλιος που αναφέρουμε δεν μπορεί και δεν πρέπει να εφαρμοστεί μέχρι την λήξη της μεταβατικής περιόδου το 2022, γιατί δημιουργεί αξεπέραστα προβλήματα στους εταίρους των ΙΜΕ, καταστρέφει έναν εταιρικό τύπο που προτίμησαν το 80% των μεμονωμένων αυτοκινητιστών και δικαίωσαν την στόχευση του νομοθέτη του νόμου 383/76, να επιτευχθεί η οργάνωση και να στηριχθεί το λεπτό σημείο της ψυχολογίας του αυτοκινητιστή, να μην αποξενωθεί του αυτοκινήτου του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας