Τρίτη 22 Δεκεμβρίου 2015

H Cosco «παίζει» μόνη της για τον ΟΛΠ; Τα υπέρ και κατά

Το ΤΑΙΠΕΔ ξένισε με την συμπεριφορά του, αναφορικά με το διαγωνισμό του ΟΛΠ. Για πρώτη φορά, δεν δημοσιοποίησε τον αριθμό των συμμετεχόντων στην τελική φάση του διαγωνισμού, αλλά το πότε θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές (12 Ιανουαρίου).
Του Φώτη Φωτεινού
Αυτό, σε πρώτη φάση, φανερώνει ότι οι προσφορές δεν ήταν… πολλές. Το ερώτημα είναι, εάν η Cosco είναι η μοναδική εταιρεία που εκδήλωσε δεσμευτικό ενδιαφέρον για τον ΟΛΠ.

Στην περίπτωση που είναι όντως έτσι, δημιουργούνται οι ακόλουθες εικασίες / ερωτήματα:
-Θα είναι η προσφορά συμφέρουσα;
Το ΤΑΙΠΕΔ έχει δυο αποτιμητές, πλέον, σε κάθε αποκρατικοποίηση, οπότε εύκολα θα κριθεί, εάν η προσφορά είναι συμφέρουσα.
Στο διεθνή τύπο, υπήρξαν αναφορές ότι η προσφορά θα κυμανθεί από 350 – 400 εκατ. (εφάπαξ τίμημα) + 300 εκατ. οι επενδύσεις, στα πρώτα έτη. Η τρέχουσα κεφαλαιοποίηση του ΟΛΠ ανέρχεται κοντά στα 390 εκατ.
-Εάν η Cosco είναι μόνη της, γιατί δεν κατέβηκαν άλλες εταιρείες, όπως η APM Terminals της Maersk;
H Cosco έχει ήδη δεσπόζουσα θέση στον Πειραιά, αφού διαχειρίζεται το πιο κερδοφόρο κομμάτι, τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ.
Μια τρίτη εταιρεία, εάν πλειοδοτούσε, θα διαχειριζόταν τη ζημιογόνο προβλήτα Ι του ΟΛΠ (έχει περιορισμένες δυνατότητες) και τους λοιπούς τομείς, όπως ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, carterminal, λαμβάνοντας επίσης το ετήσιο μίσθωμα, από την Cosco, για τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, περίπου 30 εκατ. το χρόνο.   
Mια εταιρεία, όπως η APM Terminals της Maersk, διαχειρίζεται εμπορευματοκιβώτια και όχι… επιβάτες και κρουαζιερόπλοια. Οπότε, με ενδιαφέρον αναμένεται, εάν π.χ. η Maersk «πάει» Θεσσαλονίκη.  
-Υπάρχει ενδεχόμενο να κηρυχτεί άγονος ο διαγωνισμός;
Υπάρχει, εάν κατατέθηκε 1 μόνο προσφορά και εάν αυτή δεν καλύπτει τις ελάχιστες απαιτήσεις του ΤΑΙΠΕΔ.
-Εάν η Cosco πάρει τον ΟΛΠ, ποια είναι η επόμενη ημέρα;
Η Cosco είναι μια ναυτιλιακή εταιρεία εμπορευματοκιβωτίων και ο ΣΕΠ, η θυγατρική της, σταθμός διαλογής / logistics. Οι προθέσεις της Cosco είναι σαφείς για τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων (επιδίωξη είναι ο Πειραιάς να γίνει το Νο1 λιμάνι της Μεσογείου), τη ναυπηγοεπισκευή, ίσως και το car terminal.
Τι θα γίνει όμως με την ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα; Ίσως δοθούν σε υπεργολάβο, ίσως γίνουν outsource.
-Σε περίπτωση μονοπωλίου, θα είναι ανταγωνιστικά τα τιμολόγια;
Αυτός είναι ο μεγαλύτερος φόβος των χρηστών του λιμανιού. Δηλαδή, εάν η Cosco «ανεβάσει» τις τιμές.
Σε αυτό, απάντηση έχουν το ΤΑΙΠΕΔ, που ξέρει το περιεχόμενο της σύμβασης πώλησης των μετοχών του ΟΛΠ, αλλά και το υπουργείο Ναυτιλίας, που θα συστήσει νέα Δημόσια Αρχή για τον Πειραιά.   
-Ποια είναι η επόμενη ημέρα των εργαζομένων;
Το ΤΑΙΠΕΔ έχει επισημάνει στην ΟΜΥΛΕ ότι θα τηρηθεί η υπάρχουσα ΣΣΕ. Όμως, ήδη ακούγονται σενάρια περί εθελούσιας εξόδου, κ.α.
Επίσης, η ΟΜΥΛΕ ενίστανται στο μοντέλο των «ενοικιαζόμενων εργαζομένων» από τρίτες εταιρείες, όπως συμβαίνει στις προβλήτες της Cosco.
-Εάν πλειoδοτήσει η Cosco, θα συμπαρασύρει κι άλλους διαγωνισμούς;
Εάν πλειοδοτήσει η Cosco, αυτομάτως θα κινηθεί «επιθετικά» για το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο.
Επίσης, η Cosco θα δημιουργήσει «θετική αύρα» στο διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ίσως προκαλέσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τον ΟΛΘ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας