Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2016

Τα σημεία «καρμανιόλες» στην Εγνατία Οδό

Η Εγνατία Οδός είναι ένας από τους σημαντικότερους οδικούς άξονες της χώρας, που εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα ως τους Κήπους του Έβρου, με μέγεθος 670 χιλιόμετρα και σίγουρα έχει διευκολύνει κατά πολύ την καθημερινότητα των κατοίκων της Βόρειας Ελλάδας και όχι μόνο, μειώνοντας τις… αποστάσεις, αφού συνδέει τις μεγάλες πόλεις της Βόρειας Ελλάδας στον άξονα από τον Έβρο ως τη Θεσπρωτία και το Ιόνιο Πέλαγος. Ο χρόνος μετακίνησης από τη μία άκρη της στην άλλη έχει μειωθεί σχεδόν στο μισό, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας παλιά χρειάζονταν 11 ώρες και 30 λεπτά, ενώ σήμερα η ίδια απόσταση μπορεί να καλυφθεί περίπου σε 6 ώρες. Δεν λείπουν, όμως, και τα προβλήματα.
Του Άρη Κουτσιούκη
Δεν είναι λίγες οι φορές που σε έναν τέτοιο αυτοκινητόδρομο δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωριστική νησίδα και λωρίδα έκτακτης ανάγκης έχουν σημειωθεί θανατηφόρα τροχαία. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον οδικό χάρτη με τα σημεία του οδικού δικτύου με τη μεγαλύτερη συχνότητα σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων κατά το 2014, που έχει δημοσιοποιήσει στην ιστοσελίδα της η Ελληνική Αστυνομία, ένα από τα εννιά σημεία-καρμανιόλες είναι στην Εγνατία Οδό, μεταξύ 86ου και 101ου χιλιομέτρου, στη Θράκη, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η ΕΛ.ΑΣ και μπορείτε να δείτε και στον σχετικό πίνακα.
Ποιος μπορεί να ξεχάσει τη φονική καραμπόλα, που σημειώθηκε πέρυσι τον Οκτώβριο και στην οποία ενεπλάκησαν περίπου 40 οχήματα, όταν φορτηγό έπεσε πάνω σε ακινητοποιημένα οχήματα, τα οποία ήταν ακινητοποιημένα λόγω εργασιών της ΔΕΗ, με τραγικό απολογισμό πέντε νεκρούς και δεκάδες τραυματίες.
Ιστορικό πλημμυρών και κατολισθήσεων
Εκτός των άλλων, η Εγνατία Οδός πολύ συχνά καλείται να αντιμετωπίσει και φυσικά φαινόμενα, όπως πλημμύρες και κατολισθήσεις. Όπως ανέφερε ο διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης, αντιπύραρχος Κωνσταντίνος Πουλτίδης, κατά τη συνεδρίαση του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας που συγκάλεσε στη Θεσσαλονίκη η αντιπεριφερειάρχης, Βούλα Πατουλίδου, οι περιοχές της Θεσσαλονίκης που είναι περισσότερο εκτεθειμένες σε κίνδυνο εξαιτίας έντονων καιρικών φαινομένων είναι εκείνες που έχουν ιστορικό πλημμυρών από χειμάρρους και ρέματα που έχουν μπαζωθεί στο μεγαλύτερο μέρος τους ή σε τμήματά τους, τα σημεία του επαρχιακού οδικού δικτύου που διασταυρώνονται με χειμάρρους χωρίς γέφυρα, περιοχές με ιστορικό κατολισθήσεων αλλά και περιοχές εκτεθειμένες σε χιονοπτώσεις και παγετό. Ιστορικό κατολισθήσεων έχει καταγραφεί και στην Εγνατία Οδό, όπου παρά τις διάφορες επεμβάσεις της κατασκευάστριας εταιρείας, παρατηρείται πτώση βράχων στο ύψος της Ρεντίνας και της Βόλβης ενώ σε περιπτώσεις πολύ έντονων βροχοπτώσεων, η οδική αρτηρία μετατρέπεται σε ποτάμι.
«Βασικό μέλημα η μείωση της διακινδύνευσης»
«Η Εγνατία οδός διασχίζει περιοχές κατολισθήσεων που εντοπίστηκαν στη φάση της μελέτης του έργου ή εκδηλώθηκαν κατά τη φάση λειτουργίας του και αντιμετωπίστηκαν με την κατασκευή σταθεροποιητικών έργων. Βασικό μέλημα της «Εγνατία οδός Α.Ε.», λόγω των αβεβαιοτήτων που ενυπάρχουν στο γεωτεχνικό σχεδιασμό, είναι η μείωση της διακινδύνευσης (risk) των παραπάνω περιοχών καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του έργου, με κύριο στόχο την ασφάλεια των χρηστών και τη μείωση των εξόδων συντήρησης και λειτουργίας», τόνισαν σε εισήγησή τους σε ημερίδα του ΤΕΕ/ΤΚΜ για τα κατολισθητικά φαινόμενα, η Ελένη Σακουμπέντα και ο Μανώλης Χαραλαμπάκης Πολ. Μηχανικοί της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» Υπογράμμισαν ακόμη, ότι η διαχείριση της διακινδύνευσης συνεχίζεται και στη φάση λειτουργίας της οδού, έχοντας ως βάση τις περιοδικές μετρήσεις της παρακολούθησης σε συνδυασμό με την οπτική επιθεώρηση, για την εκτίμηση της αποτελεσματικότητας των σταθεροποιητικών έργων στο χρόνο. Σε περιπτώσεις υψηλής διακινδύνευσης, μελετώνται και κατασκευάζονται πρόσθετα σταθεροποιητικά έργα για την αύξηση του επιπέδου της ασφάλειας.
«Θα ζητήσουμε οικονομική αποζημίωση εάν…»
Πάντως, σε κάποια τμήματα που σημειώθηκαν κατολισθήσεις, όπως για παράδειγμα στο 469ο χιλιόμετρο, λίγο έξω από την Καβάλα, οι εργασίες για την απομάκρυνση των φερτών υλικών από το σημείο πραγματοποιούνται με αργούς ρυθμούς, αν σκεφτεί κανείς ότι η κατολίσθηση σημειώθηκε τον περασμένο Μάρτιο, για αρκετό καιρό το τμήμα εκείνο είχε κλείσει και στα δύο ρεύματα, με αποτέλεσμα όλα τα οχήματα να περνούν μέσα από την Καβάλα, ενώ στη συνέχεια αμφιδρομήθηκε το ρεύμα προς Θεσσαλονίκη κάτι που αναμένεται να παραμείνει σε ισχύ ως τις 16 Ιανουαρίου του 2016, μετά από απόφαση του Αστυνομικού Διευθυντή Καβάλας. Μάλιστα, η Δήμαρχος Καβάλας, Δήμητρα Τσανάκα, μιλώντας στην Karfitsa, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο διεκδίκηση αποζημιώσεων από την Εγνατία Οδό για την ταλαιπωρία των κατοίκων της Καβάλας. «Σε αυτή την περιοχή προβλεπόταν τούνελ και πήραν τη χρηματοδότηση και την πήγαν στην Ήπειρο, με αποτέλεσμα πάνω την Καβάλα να περνούν χαραδρογέφυρες που είναι εκτεθειμένες σε όλα τα καιρικά φαινόμενα. Εδώ είναι Βαλκάνια, δεν είναι μαλακές περιοχές. Αν ξαναεμφανιστεί πρόβλημα, εγώ είμαι αποφασισμένη να ζητήσω οικονομική αποζημίωση για τις νταλίκες που περνούν μέσα από την πόλη και δεν είμαι τόσο σίγουρη ότι θα ξαναεπιτρέψω να περάσουν μέσα από την πόλη νταλίκες, διότι οι υποδομές καταστρέφονται και μιλάμε για πολύ μεγάλη ροή» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Τσανάκα.
«Αυτά είναι τα πιο επικίνδυνα σημεία»
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος, Απόστολος Κενανίδης, αναγνωρίζει ότι πρόκειται για ένα μεγάλο έργο, που έχει βελτιώσει τον χρόνο παράδοσης εμπορευμάτων και την ασφάλεια μετακίνησης των επαγγελματιών οδηγών, αλλά, μιλώντας στην Karfitsa, επισημαίνει ότι υπάρχουν κάποια επικίνδυνα σημεία. «Η επικινδυνότητα του δρόμου εντοπίζεται βασικά στις μεγάλες καταβάσεις, όπως αυτή της Βέροιας, που είναι μια κατάβαση πολλών χιλιομέτρων, ξεκινώντας πάνω από την Καστανιά, αλλά και εκείνη προς το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μετά την Παραμυθιά. Σε εκείνες τις περιοχές θα έπρεπε να υπήρχαν σημεία ασφαλείας, όπως συμβαίνει στα περισσότερα οδικά δίκτυα της Ευρώπης» λέει ο κ. Κενανίδης και εξηγεί πως πρόκειται για ειδικά σημεία, στα δεξιά του δρόμου, σαν παρκίδες, με αμμοπαγίδες. «Για να μπορεί ένα βαρύ όχημα 40 τόνων, όταν κάποια στιγμή έχει πρόβλημα στο σύστημα πέδησης, τα φρένα του, που μπορεί να «ζεστάθηκαν» ή δημιουργηθεί έκτακτη ανάγκη, να μπορεί για να μην δημιουργήσει ατύχημα, παρασύρει και σκοτώσει κόσμο, θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα, κατά διαστήματα μεγάλα φυσικά, να υπάρχουν αυτά τα σημεία και να μπορεί να το ρίξει σε αυτές τις αμμοπαγίδες» αναφέρει χαρακτηριστικά και προσθέτει πως ένα ακόμη επικίνδυνο σημείο είναι το τμήμα έξω από την Καβάλα. «Ο λεγόμενος περιφερειακός της Καβάλας, για παράδειγμα, είναι πολύ άσχημα κατασκευασμένος και είναι επικίνδυνος, οι στροφές που έχει και η κατάβαση και ανάβαση δημιουργούν πολλά προβλήματα στα οχήματα και έχει μεγάλη ολισθηρότητα. Ιδιαίτερα τον χειμώνα, μαζεύει, παγωνιά, χιόνι και είναι πολύ ολισθηρός και επικίνδυνος» λέει στην Karfitsa ο κ. Κενανίδης.
Μάλιστα, τονίζει ότι κατά καιρούς έχουν απευθυνθεί ως Ομοσπονδία και γραπτώς, τόσο στην εταιρεία, όσο και στο Υπουργείο Μεταφορών, θέτοντας αναλυτικά τα θέματα ασφάλειας, πως τα αντιμετωπίζουν στο εξωτερικό και ποια είναι τα επικίνδυνα σημεία που έχουν επισημάνει ως αυτοκινητιστές, κινούμενοι καθημερινά στο εθνικό οδικό δίκτυο. Να σημειωθεί πως επί της Εγνατίας Οδού λειτουργούν επτά σταθμοί διοδίων, στην Τύρια (περιοχή Παραμυθιάς Θεσπρωτίας), στο Μαλακάσι (περιοχή Μετσόβου), στον Πολύμυλο Κοζάνης, στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης, στην Ανάληψη (περιοχή Λαγκαδά), στη Μουσθένη Καβάλας και στον Ίασμο Κομοτηνής


Πηγές: www.karfitsa.gr, http://epodel.gr/%CF%84%CE%B1-%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%B3%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%AF%CE%B1/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας