Κυριακή 27 Απριλίου 2014

Μεγαλύτερα πλοία εμπορευματοκιβωτίων, μεγαλύτερες προκλήσεις για ΟΛΠ

Στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων η ναυτιλιακή αγορά, κατέγραψε το 2013 ακόμη ένα έτος χαμηλών ναύλων. Αυτό ήταν αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης υπερπροσφοράς πλοίων, κυρίως στις μεγάλες κατηγορίες μεγεθών.
Έτσι, παρά το γεγονός, ότι το παγκόσμιο εμπόριο αυξήθηκε κατά 4,7%, το 2013, έναντι 3,1% το 2012, η παγκόσμια προσφορά πλοίων, ειδικά στα πλοία, άνω των 7.500 TEU αυξήθηκε με γρηγορότερους ρυθμούς και ως αποτέλεσμα περίπου 3,6% του στόλου είναι παροπλισμένος.
Στις κύριες διαδρομές και ιδιαίτερα αυτή της Ασίας – Ευρώπης, που αφορά τον Πειραιά, εκτιμάται ότι το 2013 υπήρξε αύξηση της τάξης του 3,7% και για το 2014 οι Clarksons εκτιμούν επίσης αύξηση της τάξης του 5,1%.
Η συνεχιζόμενη ανισσοροπία προσφοράς και ζήτησης μεταφορικών υπηρεσιών εμπορευματοκιβωτίων, έχουν ως αποτέλεσμα μειωμένα έσοδα για τις εταιρείες, οι οποίες συνεχίζουν τις πολιτικές μείωσης ταχύτητας με στόχο τον περιορισμό των λειτουργικών εξόδων.
Ταυτόχρονα, καταγράφεται έντονη κινητικότητα για περαιτέρω συνεργασίες στον κλάδο, με πιο σημαντική εξέλιξη την πρόθεση των Maersk, MSC & CMA CGM για τη λειτουργία της P3 alliance, καθώς και την συμμετοχή της Evergreen στη συμμαχία των COSCO, K-Line, Yang Ming και Hanjin που έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς η Cosco Pacific έχει αναλάβει τη διαχείριση των προβλητών ΙΙ & ΙΙΙ του Πειραιά.
Σύμφωνα με στελέχη του ΟΛΠ, η αύξηση των παραδόσεων πλοίων μεγάλης χωρητικότητας (άνω των 7.500 TEU) δημιουργεί πίεση στις λιμενικές αρχές για νέες επενδύσεις σε εξοπλισμό και υποδομές εν μέσω περιόδου περιορισμένης ζήτησης.
Η εξέλιξη αυτή, σε συνδυασμό με την αύξηση της συγκέντρωσης των ναυτιλιακών εταιρειών, αναμφίβολα θα εντείνει τον δια-λιμενικό ανταγωνισμό και σε αυτό το πλαίσιο, η πρόσφατη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα, αλλά και η συμφωνία μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ – εφόσον λάβει έγκριση από τις εμπλεκόμενες αρμόδιες αρχές - για περαιτέρω επενδύσεις θα προσδώσει στον Πειραιά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
O Προβλήτας Ι του ΟΛΠ, το 2013 κατέγραψε διακίνηση 644.055 TEU καταγράφοντας αύξηση διακίνησης 2,9%, σε συνέχεια της αύξησης κατά 28% που είχε καταγραφεί το 2012.
Εκτιμάται ότι μετά από 3 έτη πλήρους λειτουργίας, ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ πλησιάζει τη λειτουργική του δυναμικότητα και συνεπώς στα επόμενα έτη δεν αναμένεται σημαντική αύξηση διακίνησης. Με βάση τα συνολικά ετήσια στοιχεία, η διακίνηση στο λιμάνι του Πειραιά ανήλθε πέρσι σε 3.163.755 TEU (ΟΛΠ και ΣΕΠ).
Οι διεθνείς και εγχώριες εξελίξεις που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη  
Το διεθνές φορτίο διαμετακόμισης, όσο αυξάνουν οι υποδομές και η δυναμικότητα του λιμένα, καθώς και οι δυνατότητες πολυτροπικών συνδέσεων εξυπηρέτησης της μεταφορικής αλυσίδας, αναμένεται μεσοπρόθεσμα να αυξηθεί ως αποτέλεσμα της γεωγραφικής θέσης του λιμένα και του σταθερού πολιτικού και οικονομικού περιβάλλοντος, σε σχέση με γειτονικές χώρες.
Παράλληλα, εφόσον τα σημάδια οικονομικής ανάκαμψης της χώρας επιβεβαιωθούν, μεσοπρόθεσμα, αναμένεται αύξηση του εγχωρίου φορτίου, με θετικά οικονομικά αποτελέσματα για τον ΟΛΠ.
Ο ΟΛΠ, όπως αναφέρουν στελέχη του, πρέπει επίσης να προετοιμασθεί για τις ραγδαίες μεταβολές της διεθνούς αγοράς. 
Αναφέρονται ενδεικτικά γεγονότα, των οποίων οι επιπτώσεις δεν έχουν ακόμη εκτιμηθεί πλήρως από όλους, όπως:
•Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ε.Ε. και Η.Π.Α. για τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου.
•Η Κίνα προετοιμάζει τη μαζική εξαγορά των ξένων επενδύσεων που έγιναν στην επικράτειά της κατά τα τελευταία 30 χρόνια. Σκοπεύει να ελέγξει την προσφορά προϊόντων που θα καταναλώνουν οι κάτοικοι της χώρας, καθώς βελτιώνεται η αγοραστική τους δύναμη.
•Η οικονομία της γειτονικής μας Τουρκίας ενδέχεται να υποστεί τις συνέπειες της υπερ-μεγέθυνσής της, παράλληλα με τα ήδη πολιτικά προβλήματά της.
•Ο ΟΛΠ αναμένεται να αυξήσει τα μεγέθη του μετά την ενσωμάτωση, σύμφωνα με το Νόμο 4150/2013 και των άλλων λιμανιών της Αττικής (Ελευσίνα, Λαύριο, Ραφήνα).
•Αναμένεται να λειτουργήσει η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων εντός του 2014. 
Βάσω Βεγιάζη 

(δημοσιογράφος του metaforespress.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας