Τετάρτη 6 Μαΐου 2015

Οι δηλώσεις του Γ.Σταθάκη για ΟΛΠ που «ξεσήκωσαν» ΤΑΙΠΕΔ και Maersk

Αντιδράσεις στο εσωτερικό, αλλά και στο… εξωτερικό δημιούργησαν οι δηλώσεις του υπουργού Οικονομίας και Ναυτιλίας Γιώργου Σταθάκη στη Βουλή για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ.
Του Φώτη Φωτεινού
Η δήλωσή του ότι «η κυβέρνηση βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Cosco, ώστε να αναζητηθούν όροι και προϋποθέσεις, στον ισχύοντα αυτήν τη στιγμή διαγωνισμό, που μπορούν να αλλάξουν και πρέπει να αλλάξουν, για να γίνουν περισσότερο επωφελείς για τη χώρα μας» προκάλεσαν την αντίδραση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων (τουλάχιστον, αυτό φάνηκε με την έκδοση δελτίου Τύπου), έτερων διεκδικητών του λιμανιού και φυσικά της ΟΜΥΛΕ, που αντιτάσσεται στη συνέχιση του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης.
Ειδικότερα, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων προσπάθησε να «διασκεδάσει» τις εντυπώσεις από τις δηλώσεις του κ. Σταθάκη, που (ουσιαστικά) εννοούσε ότι η κυβέρνηση διεξάγει απευθείας συζητήσεις με την Cosco, εκδίδοντας δελτίο τύπου, στο οποίο αναφερόταν ότι «το ΤΑΙΠΕΔ τηρεί απαρέγκλιτα τους όρους διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης των επενδυτών και ενημερώνει ότι επεξεργάζεται μικρής έκτασης τροποποίηση των όρων, τους οποίους και θα επικοινωνήσει άμεσα σε όλους τους επενδυτές που βρίσκονται στη Β’ φάση του διαγωνισμού».
Οι δηλώσεις του Γ. Σταθάκη «ακούγεται» ότι προκάλεσαν την αντίδραση και της APM Terminals (θυγατρικής της Maersk).
«Η κυβέρνηση δεν τηρεί καν τα προσχήματα», ανέφερε χθες ο πρόεδρος της ΟΜΥΛΕ Γ. Γεωργακόπουλος, εκφράζοντας την αντίθεση της ομοσπονδίας στη συνέχιση του διαγωνισμού πώλησης του ΟΛΠ.
Υπενθυμίζεται ότι είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% του ΟΛΠ, ο οποίος βρίσκεται στη φάση της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών. Φαίνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ επεξεργάζεται διάφορα σενάρια, όπως πώληση μικρότερου ποσοστού (ίσως του 51%) και εξαίρεση της ακτοπλοΐας.  
Σύμφωνα με τηλεγράφημα του Reuters, το ΤΑΙΠΕΔ θα προσκαλέσει τους επενδυτές να υποβάλουν, έως τον Ιούλιο, προσφορές για το 51% του ΟΛΠ, με τη δυνατότητα το μερίδιο αυτό να αυξηθεί στο 67%, μέσα σε πέντε χρόνια.
Η ομιλία του υπουργού Οικονομίας Γ. Σταθάκη στη Βουλή για ΟΛΠ
-Γιώργος Σταθάκης: Όλοι γνωρίζουμε ότι το λιμάνι του Πειραιά -όπως και άλλα λιμάνια της χώρας- αποτελεί κρίσιμο πυλώνα για την ανάπτυξη της χώρας, αποτελεί έναν από τους βασικότερους διαμετακομιστικούς κόμβους αυτήν τη στιγμή στην ελληνο-ιταλική μεσόγειο και την κεντρική πύλη της Ευρώπης, με τεράστιες προοπτικές αναβάθμισης και λειτουργίας του ως κέντρου μεγάλης εμβέλειας για το διαμετακομιστικό εμπόριο.
Η Κυβέρνηση έχει πρόθεση -και είναι δεσμευμένη- να προχωρήσει σε μια στρατηγική αναβάθμιση όλης της λιμενικής νομοθεσίας, προκειμένου να υπάρξει ένα μοντέλο διαχείρισης των λιμανιών απόλυτα συμβατό με τις αναγκαιότητες που υπάρχουν, καθώς και να ανταποκρίνεται στις αρχές και στους κανόνες ενός σύγχρονου λιμενικού συστήματος. Οι βάσεις αυτού του μοντέλου που θα κάνει η Κυβέρνηση βρίσκεται αυτήν τη στιγμή εν μέσω δύο σημαντικών εξελίξεων και διαπραγματεύσεων.
H μία πλευρά αφορά τη διαπραγμάτευση που γίνεται αυτήν τη στιγμή με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς για να προσδιοριστούν τα όρια και οι προϋποθέσεις για τις τρέχουσες «ιδιωτικοποιήσεις», που αφορούν τις εν εξελίξεις ιδιωτικοποιήσεις που είχαμε κληρονομήσει από το παρελθόν.
Αυτό αφορά το ένα σκέλος της διαπραγμάτευσης. Και δεν είναι μόνο οι εν εξελίξει είναι φυσικά και άλλες που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στη λίστα και δεν έχουν έρθει στη συζήτηση.
Η πολιτική μας απέναντι σε αυτήν τη διαπραγμάτευση είναι πάρα πολύ σαφής, πάρα πολύ συγκροτημένη και επιδιώκει να μεγιστοποιήσει και να αλλάξει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την εκμετάλλευση της δημόσιας περιουσίας προς όφελος του Δημοσίου.
Από την άλλη πλευρά, η Κυβέρνηση, στους λίγους αυτούς μήνες, έχει αναπτύξει μια πολύπλευρη γεωπολιτική και οικονομική στρατηγική, η οποία αφορά την ανάπτυξη πολύπλευρων σχέσεων και με την Κίνα, με τις πρωτοβουλίες και τις επισκέψεις στελεχών της Κυβέρνησης, και μια πολύ μεγάλη προσπάθεια που γίνεται να υπάρξει μια αμοιβαία επωφελής ανάπτυξη των διακρατικών και εμπορικών σχέσεων με την Κίνα.
Το δεύτερο σημείο αφορά την ίδια τη σύμβαση, που αυτήν τη στιγμή είναι εν εξελίξει. Η κυβέρνηση –το ΤΑΙΠΕΔ περισσότερο- βρίσκεται φυσικά σε διαπραγματεύσεις με την COSCO, ώστε να αναζητηθούν όροι και προϋποθέσεις στον ισχύοντα αυτήν τη στιγμή διαγωνισμό, που μπορούν να αλλάξουν και πρέπει να αλλάξουν, για να γίνουν περισσότερο επωφελείς για τη χώρα μας και να ανταποκρίνονται πληρέστερα στο αρχικό σημείο της τοποθέτησής μου, που αφορά ένα σύγχρονο μοντέλο διαχείρισης των λιμανιών.
Αυτές οι διπλές διαπραγματεύσεις είναι εν εξελίξει. Δεν έχει κανένα απολύτως νόημα αυτήν τη στιγμή να υπάρξει μία συζήτηση, ούτε για το τι ακριβώς συζητιέται ή πού θα καταλήξει η κυβέρνηση, πριν ολοκληρωθούν οι δύο αυτές παράλληλες συζητήσεις, που, επαναλαμβάνω, αφορούν και τη συζήτηση για μια συμφωνία με τους θεσμούς που επιδιώκει η Κυβέρνηση και τη συζήτηση που γίνεται για την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων με την COSCO.
-Νίκος Κούζηλος: Θα ήθελα να σας πω, κύριε Σταθάκη, ότι αυτήν τη στιγμή υπάρχει θέμα συνέπειας γιατί σε δήλωσή του στη «Real News» στις 22-2-2015 ο κ. Λαφαζάνης απαντώντας σε ερώτηση της «Real News» αν θα ταχθεί υπέρ της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, λέει: «Δεν νομίζω να αποδόθηκαν σωστά οι δηλώσεις του Υπουργείου Οικονομικών. Δεν τίθεται κανένα θέμα ιδιωτικοποίησης, πολύ περισσότερο ξεπουλήματος του ΟΛΠ. Η Ελλάδα δεν είναι μπανανία». Ο κ. Δρίτσας είχε πει ότι «θα επαναδιαπραγματευτούμε όλες τις συμβάσεις της COSCO». Επίσης, δεν μας είπατε κάτι για το φιλικό διακανονισμό που υπάρχει.
Ακόμα, θέλουμε να μας πείτε αν είναι αλήθεια ότι η τρόικα είχε ζητήσει από το ΠΑΣΟΚ και τη Νέα Δημοκρατία να πουληθεί το 23%. Υπάρχουν πληροφορίες και δημοσιεύματα. Γιατί αυτήν τη στιγμή πουλάμε πάνω από το 23% του ΟΛΠ; Θα τηρήσετε την προεκλογική σας δέσμευση. Υπάρχουν δελτία Τύπου, συνεντεύξεις. Μάλιστα σε μια συνέντευξη του στην «Εφημερίδα των Συντακτών», στις 28-1-2015, ο κ. Δρίτσας ερωτάται πώς θα παγώσουν οι ιδιωτικοποιήσεις του ΟΛΠ και απαντά: «Το ΤΑΙΠΕΔ θα αναστείλει τις διαδικασίες».
Επίσης, ο κ. Δρίτσας είχε δηλώσει για τον ΟΛΠ το Γενάρη του 2015: «Η σύμβαση με την COSCO βοηθά σε μια κερδοφορία της εταιρείας. Απλά δεν προσδίδει προστιθέμενη αξία στην ελληνική παραγωγική διαδικασία. Άρα χρειαζόμαστε επανεξέταση των πάντων».
Ξαναρωτάμε το εξής: Θα επανεξετάσετε όλη τη διαδικασία, το φιλικό διακανονισμό; Τελικά, σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε; 
-Γιώργος Σταθάκης: Νομίζω ότι έχετε συμφωνήσει ότι διαχειριζόμαστε μία κατάσταση, την οποία δεν δημιουργήσαμε εμείς. Αυτό είναι δεδομένο.
Τούτου δοθέντος, η Κυβέρνηση καλείται σήμερα – επαναλαμβάνω, στο πλαίσιο του συνόλου των διαπραγματεύσεων και των ανοιγμάτων που έχει κάνει σε γεωπολιτικό και οικονομικό επίπεδο - να την διαχειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αλλάζοντας ριζικά μία σειρά από πλευρές που αφορούν τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς.
Επιμένουμε - και αυτή είναι η πρόθεση - να διενεργείται η συνολική διαχείριση του Λιμανιού, υπό τη σκέπη του Δημοσίου, ούτως ώστε να διασφαλίζεται πλήρως το δημόσιο συμφέρον.
Από εκεί και πέρα, όσον αφορά τη συγκεκριμένη μορφή και τις εξελίξεις στο επίμαχο θέμα που με ρωτάτε, θα πρέπει να περιμένουμε λίγο πριν πάρουμε τις οριστικές αποφάσεις που θα γίνουν γνωστές από τις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας