Τετάρτη 6 Μαΐου 2015

Υπ.Υποδομών: Οι δείκτες για τα διόδια δεν συνάδουν με τη πραγματικότητα

Λύση στο "γόρδιο δεσμό" των διοδίων και της ολοκλήρωσης των οδικών αξόνων προσπαθεί βρει το υπουργείο Υποδομών. Διευκρινίσεις για την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων έδωσε, απαντώντας σε επίκαιρες ερωτήσεις στη Βουλή, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, τονίζοντας ότι η πρόταση του υπουργείου προβλέπει μείωση των διοδίων, με μεταβολή σταθερών δεδομένων σε μεταβλητά και εισαγωγή αναπτυξιακών και κοινωνικών δεικτών στον τρόπο υπολογισμού τους. 
Ειδικότερα ο κ. Σπίρτζης σημείωσε: “... Εμείς δεν μιλάμε για μείωση των διοδίων με αύξηση του χρόνου παραχώρησης. Λέμε ότι ο χρόνος θα πρέπει να είναι μεταβλητό δεδομένο.
Εάν δηλαδή αυξάνεται ο κυκλοφοριακός φόρτος θα μειώνεται ο χρόνος παραχώρησης. Όταν μεγιστοποιείται ο κυκλοφοριακός φόρτος, άρα και τα έσοδα, θα μειώνεται ο χρόνος. 
Σε καιρούς κρίσης σαν τη σημερινή, δεν θέλουμε να αναπαράγεται ένα φαινόμενο που είναι να αυξάνουμε τα διόδια. Δεν μπορούν οι πολίτες και η κοινωνία να ανταπεξέλθουν και όποιο παράδρομο -και μη ασφαλή μάλιστα- να χρησιμοποιήσουν.
Άρα, έχουμε μείωση των εσόδων για τους αυτοκινητοδρόμους. Πώς αντιμετωπίζεται αυτό; Με δεύτερη αύξηση των διοδίων. Αυτό είναι μια αλυσίδα που είναι καταστροφική για την κοινωνία, για την ανάπτυξη, για τα ίδια τα έργα, για όλους. Και αυτό θα πάμε να ανατρέψουμε. 

Απλά, δεν πάμε σε μια λογική μείωσης των διοδίων και αύξησης του χρόνου παραχώρησης. Πάμε σε μια λογική, όπου δύο, τρία μεγέθη από αυτά που σήμερα θεωρούνται σταθερά, όπως είναι ο χρόνος και η απόδοση κεφαλαίων, να είναι μεταβλητά.
Διότι σήμερα έχει προβλεφθεί το IRR, δηλαδή η απόδοση κεφαλαίων, να είναι πάρα πολύ υψηλό, λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας. Σε μικρό χρονικό διάστημα, όπως ευελπιστούμε, που θα είναι άλλη η οικονομική κατάσταση της χώρας, δεν είναι δυνατόν να είναι στα ύψη, που έχει προβλεφθεί από την αναθεώρηση των συμβάσεων.
Άρα, εκεί πρέπει να μειώνεται. Άρα, έχουμε τουλάχιστον δύο δεδομένα, δύο χαρακτηριστικά, των συμβάσεων που πρέπει να μείνουνε σταθερά, άρα μεταβλητά.
Οι έξι στόχοι του υπουργείου Υποδομών
Και αυτό πιστεύουμε ότι και τεχνοκρατικά βγαίνει, αλλά και υπέρ της κοινωνίας και ιδιαίτερα της Δυτικής Έλλάδας που έχει ταλαιπωρηθεί και από τον αυτοκινητόδρομο, από την Ολυμπία Οδό, από την Ιόνια Οδό αλλά και από το ύψος των διοδίων που έχει η γέφυρα. Εκεί πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη βαρύτητα.
-Στόχοι επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης
“... Έχουμε επανειλημμένα πει για τους έξι στόχους που έχουμε σε σχέση με τη διαπραγμάτευση όλων των παραχωρήσεων, που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στη χώρα, είτε βρίσκονται σε εξέλιξη τα έργα για την υλοποίηση τους, είτε έχουν ολοκληρωθεί και είμαστε στη δεύτερη φάση, στη λειτουργία τους.
Τα επαναλαμβάνω:
•Το πρώτο είναι η δημιουργία του πρώτου πανελλαδικού υβριδικού αναλογικού συστήματος διοδίων σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
•Το δεύτερο είναι η μείωση των διοδίων.
•Το τρίτο είναι η χρήση δεικτών για την πορεία της οικονομίας σε σχέση με τη μεθοδολογία της τιμής των διοδίων, δηλαδή η χρήση άλλου από αυτό το μοντέλο που έχουμε σήμερα και υπολογίζονται τα διόδια, που δεν λαμβάνουν υπ’ όψιν ούτε την οικονομική κατάσταση των πολιτών, ούτε της χώρας.
•Το τέταρτο είναι να υπάρχουν ελεύθερες διελεύσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες συμπολιτών μας, όπως είναι τα ΑΜΕΑ.
•Το πέμπτο είναι το να μπορούν να διέρχονται δωρεάν οι πολίτες στα γεωγραφικά όρια ενός δήμου, γιατί έχουμε δήμους που έχουν έξι ή εφτά σταθμούς διοδίων.
•Το (έκτο) τελευταίο είναι η θέσπιση συγκεκριμένου αριθμού δωρεάν διελεύσεων ανάλογα με αυτό που θα  βγει από το μοντέλο, ώστε να μπορούν οι μόνιμοι κάτοικοι συγκεκριμένων περιοχών να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στις εργασίες τους.
Κάποιοι δείκτες για τα διόδια δεν συνάδουν με τη πραγματικότητα
Από εκεί και πέρα, ετοιμάζουμε ένα εξειδικευμένο σχέδιο ανά παραχώρηση, προκειμένου να καλέσουμε τους παραχωρησιούχους για διαπραγμάτευση. Έχουμε πει ότι μέσα σ’ αυτήν τη διαπραγμάτευση θα καλέσουμε και τη «Γέφυρα» και την «Αττική Οδό». Θα σας παρακαλέσω, όμως, να κάνετε τον κόπο να δείτε τη σύμβαση των παραχωρήσεων, όχι μόνο της «Γέφυρας», αλλά και της «Αττικής Οδού» και όλων των υπολοίπων.
Θα διαπιστώσετε ότι υπάρχουν κάποιοι δείκτες, όπως ο δείκτης τιμών καταναλωτή ή ο πληθωρισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή άλλοι, που δεν συνάδουν για περιόδους κρίσης, σαν τη σημερινή να υπολογίζονται βάσει αυτών τα διόδια.
Το πώς υπολογίζονται τα διοδίων δεν είναι στην ευθύνη του κράτους. Είναι συγκεκριμένος τύπος και υπολογίζονται από τον παραχωρησιούχο. Επομένως, η διαπραγμάτευση ή η επαναδιαπραγμάτευση τέτοιου είδους συμβάσεων δεν είναι πολύ εύκολη ιστορία.
Θεωρώ ότι αν θέλουν οι παραχωρησιούχοι να υπάρχει μία πραγματική βιώσιμη κατάσταση και στα έργα και στην ελληνική κοινωνία, θα ανταποκριθούν στο μοντέλο που θα δώσει το Υπουργείο σε κάθε παραχώρηση από αυτές που τρέχουν, ιδιαίτερα σε αυτές που είναι σε λειτουργία”.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας