Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2014

Σωστή φόρτωση, ασφαλής μεταφορά

Ασφάλιση Γενικού Φορτίου: Η σωστή κατανομή του βάρους πάνω στην πλατφόρμα, η ασφαλής φόρτωση ανάλογα τον τύπο του φορτίου και ο τακτικός έλεγχος κατά τη διάρκεια της διανομής είναι τα σημεία που πρέπει να επικεντρώνει την προσοχή του ο μεταφορέας.
Όταν τοποθετούνται διαφορετικοί τύποι φορτίων πάνω σε ένα φορτηγό προκύπτουν δυσκολίες, κυρίως λόγω των διαφορών στο βάρος και το σχήμα των μονάδων φορτίου. Επιπλέον, απαιτείται προσοχή λόγω των διαφορών στην ανθεκτικότητα της συσκευασίας και τις ιδιότητες των εμπορευμάτων, που σημαίνει ότι, είτε ατομικά είτε σε συνδυασμό με άλλες, αποτελούν κίνδυνο.
Επίσης, το φορτίο ενδέχεται να περιέχει επικίνδυνα υλικά, τα οποία απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή. Η ασφαλής φόρτωση είναι ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο της  μεταφοράς, με πολυάριθμους συνδυασμούς, και συνεπώς είναι δύσκολο να περιγραφεί με ποσοτικά στοιχεία. Ωστόσο, παρακάτω θα προσπαθήσουμε να αναφέρουμε κάποιες γενικές κατευθυντήριες οδηγίες.
  • Κατανομή βάρους
Κατά την τοποθέτηση των μονάδων φορτίου στο μεταφορικό μέσο, το κέντρο βάρους θα πρέπει να βρίσκεται όσο το δυνατόν πιο χαμηλά, ώστε να εξασφαλίζεται η καλύτερη δυνατή ισορροπία όταν το όχημα φρενάρει, επιταχύνει ή αλλάζει κατεύθυνση. Τα βαριά αντικείμενα ειδικότερα, θα πρέπει να τοποθετούνται όσο το δυνατόν πιο χαμηλά και όσο το δυνατόν πιο κοντά στο κέντρο της πλατφόρμας του οχήματος. Θα πρέπει επίσης να λαμβάνονται υπόψη τα φορτία στους άξονες.
  • Ανθεκτικότητα συσκευασίας
Τα φορτία με ευπαθή συσκευασία είναι συνήθως ελαφριά σε βάρος. Για το λόγο αυτόν, τα φορτία με πιο εύθραυστη συσκευασία μπορούν συνήθως να τοποθετούνται στις ανώτερες στρώσεις χωρίς να δημιουργούν προβλήματα κατανομής βάρους. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό, το φορτίο θα πρέπει να διαχωρίζεται σε διαφορετικά τμήματα φορτίου.
  • Μπλοκάρισμα
Χρησιμοποιώντας έναν κατάλληλο συνδυασμό διαφορετικών μεγεθών ορθογώνιων συσκευασιών τύπου μπλοκ, μπορείτε εύκολα να επιτύχετε ικανοποιητικό μπλοκάρισμα στο μετωπικό τοίχωμα, τα πλευρικά και πίσω πετάσματα.
  • Υλικό πλήρωσης
Οι κενοί χώροι που ενδέχεται να δημιουργηθούν κατά τη φόρτωση μονάδων διαφορετικού σχήματος και μεγέθους θα πρέπει να πληρώνονται, ώστε να παρέχεται επαρκής στήριξη και σταθερότητα του φορτίου.
  • Τοποθέτηση σε παλέτες
Οι παλέτες επιτρέπουν το σχηματισμό μονάδων φορτίου από επιμέρους τμήματα φορτίου και αγαθά με όμοια μεγέθη και ιδιότητες. Τα φορτία που έχουν τοποθετηθεί σε παλέτες είναι ευκολότερα στο χειρισμό με μηχανικά μέσα, μειώνοντας έτσι την προσπάθεια που απαιτείται για το χειρισμό και τη μεταφορά τους. Τα αγαθά που τοποθετούνται σε παλέτες θα πρέπει να σταθεροποιούνται προσεκτικά πάνω στην παλέτα.

ΤΥΠΟΙ ΦΟΡΤΙΩΝ
Οι παρακάτω παράγραφοι δίνουν παραδείγματα τρόπων σταθεροποίησης  διαφόρων ειδών πακέτων και φορτίων. Η ποικιλία φορτίων, οχημάτων και λειτουργικών συνθηκών σημαίνει ότι είναι αδύνατο να καλυφθεί κάθε πιθανό ενδεχόμενο, και συνεπώς οι παρούσες οδηγίες δε θα πρέπει να θεωρούνται εξαντλητικές ή αποκλειστικές. Υπάρχουν ικανοποιητικές εναλλακτικές μέθοδοι σταθεροποίησης, οι οποίες παρέχουν αντίστοιχα επίπεδα ασφάλειας στο φορτίο, και θα αναπτυχθούν άλλες. Ωστόσο, οι βασικές αρχές που περιγράφονται στις παρούσες οδηγίες παραμένουν σε ισχύ ανεξάρτητα από τη μέθοδο που χρησιμοποιείται για τη σταθεροποίηση του φορτίου.
  • Ρολά, Βαρέλια ή Κυλινδρικά Φορτία
Τα άκαμπτα ρολά, τα βαρέλια ή τα κυλινδρικά φορτία, που έχουν άκαμπτη μορφή, μπορούν να τοποθετούνται είτε κάθετα είτε οριζόντια. Η κάθετη θέση γενικά χρησιμοποιείται όταν πρέπει να προστατεύεται και να διατηρείται η επιφάνεια και η κυλινδρική μορφή (π.χ. τα ρολά χάρτου).
Τα ρολά ή τα κυλινδρικά αντικείμενα σε οριζόντια θέση θα πρέπει ιδανικά να τοποθετούνται με τον άξονά τους κατά μήκος του οχήματος, έτσι ώστε η τάση ολίσθησης, που συνήθως προλαμβάνεται με σφήνες τύπου μπλοκ ή πλατφόρμες μπλοκαρίσματος, να είναι προς τα εμπρός ή προς τα πίσω.
Κατά τη σταθεροποίηση κυλινδρικών στοιχείων, θα πρέπει να δίνεται προσοχή στην εκφόρτωση του φορτίου με ασφαλή και ελεγχόμενο τρόπο. Η χρήση αιχμηρών σφηνών βοηθά στην εξασφάλιση της επίτευξης ασφαλούς και ελεγχόμενης εκφόρτωσης.
  • Βαρέλια
Τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί σημαντικά η χρήση βαρελιών διαφόρων σχημάτων και μεγεθών, που αποτελούνται από πλαστικό και όχι μέταλλο. Οι πλαστικές επιφάνειες, ιδιαίτερα όταν είναι υγρές, είναι ιδιαίτερα ολισθηρές και απαιτείται μεγάλη προσοχή κατά τη φόρτωση, σταθεροποίηση και κάλυψή τους. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να γνωρίζετε ότι το πλαστικό συχνά παραμορφώνεται όταν του ασκείται πίεση.
  • Κυτία
Τα κυτία, όπως και τα άλλα εμπορεύματα, πρέπει να φορτώνονται έτσι ώστε να αποφεύγεται η μετακίνησή τους προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Όπου είναι δυνατό, θα πρέπει να αλληλοασφαλίζονται και να φορτώνονται σε ομοιόμορφο ύψος σε κάθε σειρά κατά μήκος του οχήματος (τμήμα φόρτωσης). Στον υπολογισμό της ασφαλούς φόρτωσης για την πρόληψη ολίσθησης και ανατροπής, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το μέγεθος και το βάρος κάθε τμήματος. Εάν το ύψος του φορτίου υπερβαίνει το ύψος των πλευρικών τοιχωμάτων και δεν χρησιμοποιούνται δοκοί στα άκρα, θα πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον μία πρόσδεση ανά τμήμα.
  • Σάκοι, δεμάτια και τσουβάλια
Τα τσουβάλια συνήθως δεν έχουν άκαμπτη μορφή και συνεπώς χρήζουν υποστήριξης. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπου τα μετωπικά, πλευρικά και πίσω τοιχώματα δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για το μπλοκάρισμα. Για το μπλοκάρισμα σε αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να χρησιμοποιηθεί υλικό πλήρωσης, σανίδες, διάδρομοι και υποστηρικτικά προφίλ.
Η σταθεροποίηση δεματιών γίνεται με παρόμοιο τρόπο με τη σταθεροποίηση τσουβαλιών. Η διαφορά είναι ότι συνήθως το υλικό που μεταφέρεται σε δεμάτια (χαρτί για ανακύκλωση, σανός, ύφασμα, κτλ.) δεν είναι εξίσου σταθερό στη συσκευασία του. Συνεπώς, εάν υπάρχει πιθανότητα αποκόλλησης μέρους του φορτίου, ολόκληρο το φορτίο θα πρέπει να καλύπτεται με ειδικό κάλυμμα μετά τη σταθεροποίησή του.
  • Παλέτες και Τροχήλατες Παλέτες
Όταν σε μία παλέτα τοποθετούνται κυτία φορτίου με μέγεθος ίσο ή μικρότερο από αυτό της παλέτας, η παλέτα αποτελεί μεταφορέα φορτίου παρόμοιο με πλατφόρμα φορτίου δίχως πλευρικά τοιχώματα. Θα πρέπει να λαμβάνονται μέτρα κατά της ολίσθησης ή ανατροπής του φορτίου πάνω στην παλέτα, με μέσα πρόσδεσης αντίστοιχα με τις μεθόδους που περιγράφονται παραπάνω. Η τριβή ανάμεσα στις επιφάνειες του φορτίου και της παλέτας είναι συνεπώς σημαντική για τον υπολογισμό της ασφαλούς φόρτωσης. Η αναλογία του ύψους/πλάτους και βάρους της φορτωμένης παλέτας πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη (εδώ το βάρος της φορτωμένης παλέτας αντιστοιχεί στο βάρος ενός τμήματος φορτίου.
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί οποιοδήποτε μέσο σταθεροποίησης του φορτίου στην παλέτα, π.χ. πρόσδεση, θερμοσυρρικνούμενο φιλμ, κτλ., αρκεί η παλέτα να ανθίσταται σε γωνία πλάγιας κλίσης τουλάχιστον 26°, δίχως σημαντικές ενδείξεις παραμόρφωσηςΟι παλέτες με πλαίσιο χρησιμοποιούνται κυρίως για τη μεταφορά τροφίμων. Η σταθεροποίηση των τροχήλατων παλετών με μπλοκάρισμα είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική. Ωστόσο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και εναλλακτικές μέθοδοι.
ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ
Όπου είναι δυνατό, συστήνεται ο τακτικός έλεγχος της σταθερότητας του φορτίου στη διάρκεια της διαδρομής. Ο πρώτος έλεγχος θα πρέπει κατά προτίμηση να γίνεται μετά από μερικά χιλιόμετρα οδήγησης, σε ασφαλές σημείο στάθμευσης. Επιπλέον, η σταθερότητα του φορτίου θα πρέπει να ελέγχεται μετά από κάθε  απότομη πέδηση ή άλλη ασυνήθη κατάσταση στη διάρκεια της οδήγησης. Θα  πρέπει επίσης να ελέγχεται μετά από κάθε πρόσθετη φόρτωση ή εκφόρτωση στη διάρκεια της διαδρομής.
Κατά τη φόρτωση ή εκφόρτωση γενικών φορτίων, όπως γίνεται συχνά στις διανομές, απαιτείται η αποκατάσταση του μπλοκαρίσματος των υπόλοιπων αγαθών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας