Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2014

Πως να επιλέξεις σωστά τα ελαστικά σου

Οι ειδικοί συμβουλεύουν πως με την επιλογή των σωστών ελαστικών στο όχημά σας μπορείτε να πετύχετε τη βέλτιστη απόδοση, μέγιστη ασφάλεια καθώς και αρκετές δυνατότητες εξοικονόμησης χρημάτων.
Απαντώντας σωστά σε τρεις σύντομες ερωτήσεις και ρίχνοντας μια ματιά στις νέες σημάνσεις που έχει θεσπίσει η Ε.Ε. για τα ελαστικά, θα είστε σε θέση να κάνετε μια καλή επιλογή απλοποιώντας τη διαδικασία και αποφεύγοντας τις «παγίδες» που μπορεί να σας προκαλέσουν σύγχυση. Η σωστή διαδικασία θα σας οδηγήσει σε μια επιλογή ελαστικών που θα συνδυάζουν με τον καλύτερο τρόπο τον ικανοποιητικό χειρισμό, τη μεγάλη διάρκεια ζωής και την οικονομία καυσίμου. Ο Christopher Watts, υπεύθυνος για τους τροχούς των οχημάτων της Scania σε παγκόσμιο επίπεδο, γνωρίζει πολύ καλά την αγορά αυτή και προτείνει σε κάθε υποψήφιο αγοραστή ελαστικών να κάνει στον εαυτό του τις ακόλουθες τρεις ερωτήσεις: 
  1. Ποια είναι η χρήση του οχήματος;
Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση θα καθορίσει τη σωστή κατηγορία ελαστικών. Όλες οι κατηγορίες είναι συνάρτηση του μήκους της διαδρομής που πραγματοποιεί το όχημα, των οδικών συνθηκών καθώς και των καιρικών συνθηκών. Σε μεταφορικό έργο μεγάλων αποστάσεων τα οχήματα συνήθως ταξιδεύουν με σταθερή ταχύτητα και σε δρόμους στους οποίους δεν εντοπίζονται συχνά υψομετρικές διαφορές. Εδώ πρέπει να εστιάσει κανείς στη χαμηλή αντίσταση κύλισης και στην οικονομία καυσίμου. Με τα κατάλληλα ελαστικά για αυτόν τον τύπο της οδήγησης είναι δυνατόν να επιτευχθεί οικονομία καυσίμου έως και 6% σε σχέση με ελαστικά που προορίζονται για χρήση σε περιφερειακό ή αστικό οδικό δίκτυο.
Ωστόσο, για μεταφορικό έργο σε κατασκευαστικές και μεταλλευτικές εφαρμογές, τα φορτηγά διανύουν μικρότερες αποστάσεις, σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους ή ακόμα και σε ιδιαίτερα «αφιλόξενες» επιφάνειες. Ο αγοραστής ελαστικών σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να δίνει έμφαση στην καλή πρόσφυση και στην αντοχή στις εξωτερικές φθορές του ελαστικού. Τα φορτηγά που μεταφέρουν ξυλεία για παράδειγμα «φωτογραφίζουν» τις πιο ακραίες συνθήκες για τα ελαστικά.

  1. Ποιο είναι το μέγεθος των ελαστικών σας;
Το σωστό μέγεθος των ελαστικών εξαρτάται από το βάρος του φορτίου του οχήματος ή από το ύψος του οχήματος. Για βαρέα φορτηγά, απαιτούνται ελαστικά μεγαλύτερα σε πλάτος και διάμετρο προκειμένου μεγαλύτερος όγκος αέρα να στηρίζει το φορτίο. Όπου το βάρος είναι δευτερεύον ζήτημα και προτεραιότητα έχει το χαμηλό ύψος του οχήματος –μεταφορά μεγάλων σε όγκο προιόντων- είναι προτιμότερο να επιλέγονται ελαστικά μικρότερης διαμέτρου ή χαμηλότερου προφίλ έτσι ώστε το κέντρο βάρος του φορτίου να είναι πιο κοντά στο έδαφος.
Το «μυστικό» για οικονομία καυσίμου είναι η μείωση της αντίστασης κύλισης. Αυτό επιτυγχάνεται επιλέγοντας τη μεγαλύτερη δυνατή διάμετρο για τον όγκο του φορτίου και το στενότερο δυνατό πλάτος για το βάρος του φορτίου.
  1. Ποιο είναι το σωστό ελαστικό για κάθε άξονα;
Εδώ οι επιλογές θα γίνουν πάνω σε τέσσερις διαφορετικές εφαρμογές ανάλογα εάν πρόκειται για κινητήριο άξονα, κατευθυντήριο άξονα, άξονα τρέιλερ ή ελαστικά για όλες τις χρήσεις. Στα ελαστικά κινητήριου άξονα για παράδειγμα το μοτίβο της γόμας είναι με πιο έντονο  σκάλισμα σε σχέση με τα ελαστικά του κατευθυντήριου άξονα έτσι ώστε να υπάρχει καλύτερη πρόσφυση κατά την επιτάχυνση ή την επιβράδυνση του φορτηγού. Στον κατευθυντήριο άξονα ο σχεδιασμός του πέλματος του ελαστικού πρέπει να μειώνει την αντίσταση κύλισης και να φροντίζει για τη χαμηλή ταχύτητα περιστροφής αλλά και για την κατευθυντική ευστάθεια στις στροφές.
Οι σωστοί συνδυασμοί των ελαστικών μπορούν βελτιστοποιήσουν την απόδοση. Αντιθέτως, οι λάθος επιλογές μπορεί να προκαλέσουν την ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών, δονήσεις, δυσκολίες στον χειρισμό του φορτηγού και φυσικά αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου. Ένας απλός και ασφαλής κανόνας είναι η τοποθέτηση ελαστικών για κινητήριους άξονες σε κάθε άξονα που δεν είναι κατευθυντήριος, και ελαστικών για κατευθυντήριους άξονες σε όλες τις άλλες θέσεις. Φυσικά στα τρέιλερ πρέπει να επιλέγονται ειδικά ελαστικά για αυτή τη χρήση.
Υπάρχει μια αξιοσημείωτη εξαίρεση στον κανόνα και αφορά τα λεωφορεία. Σε αυτά το ζητούμενο είναι η επίτευξη της καλύτερης ποιότητας κύλισης και όχι ο συντελεστής του φορτίου. Έτσι, ελαστικά για κατευθυντήριους άξονες, τα οποία έχουν ένα ομαλότερο προφίλ, μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κάθε τροχό του λεωφορείου.
‘Άλλο «μυστικό» αποτελεί η σωστή φροντίδα των ελαστικών. Ένα ελαστικό με σωστή πίεση αέρα έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής ενώ εάν η πίεση υπολείπεται για παράδειγμα κατά 20%, ανάλογη είναι μείωση της ωφέλιμης ζωής του ελαστικού. Η σωστή πίεση των ελαστικών είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια. Υπερβολικά χαμηλές πιέσεις στα ελαστικά επιφέρουν αστάθεια στο όχημα ενώ αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου.
ΝΕΕΣ ΕΤΙΚΕΤΕΣ ΣΗΜΑΝΣΗΣ ΣΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Όπως έχει γίνει ήδη γνωστό εδώ και καιρό, η Ε.Ε. εφαρμόζει επίσημα από 1η Νοεμβρίου τις νέες σημάνσεις στα ελαστικά, στο πρότυπο της επισήμανσης της ενεργειακής απόδοσης που εφαρμόζεται στις οικιακές συσκευές τα τελευταία 20 χρόνια. Με αυτόν τον τρόπο αναμένεται μεταξύ άλλων να βοηθηθούν οι καταναλωτές και οι διαχειριστές στόλου φορτηγών ώστε να επιλέξουν το σωστό ελαστικά σε σχέση με τη χρήση, την εξοικονόμηση χρημάτων, το περιβάλλον και την ασφάλεια.
Οι νέες σημάνσεις θα περιλαμβάνουν τρεις κατηγορίες, όλες στην ίδια ετικέτα που θα συνοδεύει το ελαστικό στο σημείο πώλησης. Η απόδοση καυσίμων θα απεικονίζεται στην ετικέτα με μια αντλία και θα χωρίζεται σε επτά επίπεδα ποιότητας από το A έως το G. Την ίδια διαβάθμιση θα έχει η ποιότητα που θα αφορά την πρόσφυση σε υγρό οδόστρωμα η οποία θα απεικονίζεται στην ετικέτα με ένα γράφημα βροχής. Τέλος, η τρίτη κατηγορία αφορά τον θόρυβο κύλισης και θα κατατάσσεται με ακρίβεια ανάλογα τα ντεσιμπέλ ενώ θα απεικονίζεται στην ετικέτα με ένα ελαστικό που θα «εκπέμπει» με ένα σύμβολο ήχο.
Οι τρεις αυτές παράμετροι αργότερα θα πλαισιωθούν από τη νομοθεσία και από άλλους τομείς όπως είναι η διάρκεια ζωής των ελαστικών. Απώτερος σκοπός είναι η μείωση των εκπομπών CO2 και η εξοικονόμηση καυσίμων.

Πηγή: http://transportevo.gr/?p=1159

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας