Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2014

Σωστή ανάπαυση, ασπίδα στα ατυχήματα

Η βιομηχανία φορτηγών ερευνά μεθόδους βελτίωσης της ποιότητας διαβίωσης και ανάπαυσης του οδηγού ως «όπλα» αντιμετώπισης των ατυχημάτων και του κακού τρόπου οδήγησης. Μακροπρόθεσμος στόχος είναι και η προσέλκυση νέων ανθρώπων στο επάγγελμα μέσω της βελτίωσης των γενικότερων συνθηκών εργασίας.
Σύμφωνα με έρευνες στη Γερμανία, την επόμενη δεκαετία το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα προκύψει στον κλάδο των οδικών μεταφορών είναι η έλλειψη οδηγών. Υπάρχουν σήμερα πάνω από 800.000 επαγγελματίες οδηγοί μόνο στη Γερμανία, από τους οποίους περίπου οι 300.000 συνταξιοδοτούνται κατά τα επόμενα 15 χρόνια. Από την άλλη οι δυσκολίες του επαγγέλματος και το «χαμηλό πρεστίζ» της δουλειάς δεν φέρνει εύκολα νέους ανθρώπους στο επάγγελμα.
Η Mercedes-Benz με το πρόγραμμα «Truck TopFit» έρχεται να ανταποκριθεί προληπτικά σε αυτές τις ανησυχητικές εξελίξεις για τον κλάδο ερευνώντας ήδη από το 2006 το πώς η διαβίωση μέσα στην καμπίνα ενός φορτηγού θα γίνει καλύτερη και -ως εκ τούτου- το πώς το επάγγελμα θα προσελκύσει νέους ανθρώπους. Ένα από τα πρώτα θέματα που μελέτησαν οι ερευνητές ήταν ο ύπνος και η ξεκούραση του οδηγού μέσα στην καμπίνα. Μελέτες που πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με το Κέντρο Ιατρικής Ύπνου του Πανεπιστημίου του Regensburg αποκάλυψε ότι όσοι -στο πλαίσιο του πειράματος- κοιμήθηκαν στην καμπίνα κάτω από πραγματικές συνθήκες παρουσίασαν μια πολύ διαφορετική «αρχιτεκτονική του ύπνου». Για παράδειγμα η ηχορύπανση στους χώρους ανάπαυσης δίπλα από αυτοκινητόδρομους μειώνει τις επιδόσεις του οδηγού κατά τη διάρκεια της ημέρας με αποτέλεσμα να διασπάται η προσοχή του αλλά και με το φόβο να κοιμηθεί στιγμιαία πάνω στο τιμόνι. Τα αποτελέσματα έδειξαν επίσης πως η έλλειψη επαρκούς και καλής ποιότητας ύπνου εκτός του ότι αυξάνει τον κίνδυνο ατυχήματος οδηγεί σε τρόπο οδήγησης που αυξάνει τις φθορές του οχήματος καθώς και την κατανάλωση καυσίμου.

ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
Ωστόσο ο διαταραγμένος ύπνος δεν είναι το μόνο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί. Η μονοτονία της οδήγησης και η ακινησία του σώματος για πολλές ώρες πάνω στο κάθισμα επηρεάζει αρνητικά τις επιδόσεις του εγκέφαλου. Εδώ οι ειδικοί προτείνουν τρόπους που «ξυπνούν» το σώμα και τον εγκέφαλο όπως είναι το μασάζ για την ενεργοποίηση των μυών και των αρθρώσεων καθώς και η αρωματοθεραπεία. Ήδη από το 2009 οι ερευνητές προτείνουν σχετικές τεχνικές καινοτομίες όπως είναι το ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο κάθισμα του οδηγού με λειτουργίες μασάζ και η οθόνη για την προβολή ενός προγράμματος ασκήσεων φυσικής κατάστασης (που εκτελούνται κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων του οδηγού) προσαρμοσμένες ακριβώς στις συνθήκες που επικρατούν στο εσωτερικό μιας καμπίνας.
Με το πρόγραμμα «TopFit», είναι η πρώτη φορά που γίνονται μετρήσεις της φυσιολογίας του οδηγού μέσω ηλεκτροεγκεφαλογραφημάτων και ηλεκτροκαρδιογραφημάτων (μέσω ενός σκούφου ηλεκτροδίων), ενώ τα πολύ σημαντικά αποτελέσματα αυτών αναμένεται να οδηγήσουν στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών που θα συμβάλουν στην ανάπαυση του οδηγού. Ήδη τα πρώτα αποτελέσματα της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν ως βάση για τον σχεδιασμό και την παραγωγή του νέου Actros. Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως οι διαστάσεις στις καμπίνες φορτηγών μεγάλων αποστάσεων μεγαλώνουν, υπάρχουν πλέον μεγαλύτερα και πιο αναπαυτικά κρεβάτια και η ηχομόνωση έχει βελτιωθεί.

ΝΕΕΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ
Στα ειδικά διαμορφωμένα Actros πάνω στα οποία συνεχίζονται αυτό το διάστημα οι έρευνες, ελέγχονται όλες οι νέες καινοτομίες, πρώτα από όλα για την πρακτικότητά τους. Για παράδειγμα, σε ένα από τα οχήματα δοκιμάζεται η αποτελεσματικότητα ενός «έξυπνου» συστήματος θέρμανσης. Στόχος είναι μεταξύ άλλων να επιτευχθεί περαιτέρω εξοικονόμηση καυσίμου χρησιμοποιώντας σε αντίθεση με τα υπάρχοντα συστήματα- ηλεκτρικά ελεγχόμενη θέρμανση των πίσω και πλευρικών τοιχωμάτων γύρω από το χώρο του ύπνου και σε συνδυασμό με ένα θερμαινόμενο στρώμα. Η θέρμανση του κρεβατιού, όχι μόνο ζεσταίνει την καμπίνα αλλά λειτουργεί θεραπευτικά για τον οδηγό, καθώς μόνο 20 λεπτά χαλάρωσης στην επιφάνεια του κρεβατιού -το οποίο θερμαίνεται στους 45 βαθμούς Κελσίου- απομακρύνει την ένταση από τους μυς ενώ τα οφέλη από την ανακούφιση του πόνου συγκρίνονται με αυτά της λασποθεραπείας. Επιπλέον το συγκεκριμένο σύστημα θέρμανσης μπορεί να ρυθμιστεί μέχρι και τους 60 βαθμούς για την αποτελεσματική εξόντωση των ακάρεων της «οικιακής σκόνης»!

Πηγή: http://transportevo.gr/?p=4055

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας